torsdag 7 juli 2011

Rutiga sovrumsmattan.

För ett tag sedan skymtade den här mattan i bakgrunden på en bild och jag lovade då att skriva mer om den vid tillfälle. Mattan ligger i mitt sovrum (utom just på bilderna då) och jag vävde den våren 2007 när jag gick vävkurs på ABF. Värmlandsrips eller glesrips kallas tekniken. Jag minns ganska väl hur man gjorde när man satte upp väven, men tyvärr har jag glömt terminologin, så jag ger mig inte på att försöka beskriva det. :)
Genom att man använder både mörk och ljus varp blir mattan rutig. Jag tycker att det är lite häftigt att varpfärgen påverkar så mycket hur man uppfattar inslaget. Det syns ganska tydligt på närbilderna här intill.
Som inslag använde jag loppisfyndade mattrasor i beige, brunt och grönt. Istället för fransar kantade jag mattan med tyg från ett gammalt påslakan.

Mattan är drygt två meter lång och ungefär 70 cm bred. På det som blev över av varpen vävde jag en annan matta, den får ni se en annan gång. Värsta cliffhangern...

3 kommentarer:

  1. Fint! Rips är så kul tycker jag!
    Jag har mailat dig på facebook.
    /Linda

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk matta. Jag har fantiserat om att gå en vävkurs, men det blir aldrig av.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails