tisdag 19 juli 2011

Bloggsemester och teskåp.

Det blev visst en halvt ofrivillig bloggledighet. Jag började min semester med besök av en kompis, jordgubbsplockning, fika och konsert och därefter var jag några dagar hos min bror med familj. Jag har sytt lite, snickrat lite, men mest fastrat. Lilla A har under veckorna som gått sedan jag träffade henne senast lärt sig gå och börjat prata så smått och det var härligt att få tillbringa flera dagar med henne.

Lite pyssel har jag hunnit med mellan varven också. Jag inledde nämligen den allra första semesterdagen med att röja lite i källaren och där hittade jag en plåtlåda som jag någon gång köpt på loppis och som jag kom på att jag ville göra ett skåp av.



Jag började med att tapetsera insidan av lådan samt två hyllplan som jag tillverkade av en kasserad anslagstavla, med ett av tapetproverna som jag beställde för några veckor sedan. Sedan skruvade jag fast skenor, tillverkade av ramen till samma anslagstavla, för hyllorna att sitta i. Skenorna och insidan av locket målade jag gröna för att de skulle passa till tapeten.


Glasskivan till locket/dörren har stått lutad mot väggen i porten till mitt hus i evigheter, så nu norpade jag åt mig den och det var bara att skära den till rätt mått och klämma fast den på insidan av locket (lådan har alltså haft glasfönster i locket tidigare, men det har väl spruckit med tiden, för det fanns inget glas i den när jag köpte den).
Jag pysslade med skåpet lite då och då under några dagar och under tiden tänkte jag faktiskt tanken att det vore fint med lite hyllremsa att dekorera med. Och som om det vore meningen ramlade jag över en bit på en antikaffär!


Knoppen tog jag från en "falsk" låda, som ändå inte går att öppna, i mitt sängbord. Skåpet rymmer nu mina teburkar och jag gillar det verkligen. Det får mig att tänka på cirkus eller tivoli med sina glada färger.

15 kommentarer:

  1. Fantastiskt fin! Är mycket avundsjuk:)

    SvaraRadera
  2. Vilket tjusigt återbruk! Skåpet ser ut som en väldigt färgglad och god karamell!

    SvaraRadera
  3. GUD så fint!!! Jag vill oxå ha ett sådant!!!

    /J

    SvaraRadera
  4. Vilket fint thé-skåp! Ett riktigt gladskåp!

    SvaraRadera
  5. Riktigt schysst! Och så fint när burkarna står tätt, tätt därinne.

    SvaraRadera
  6. Tack, vad roligt att fler än jag gillar det!
    Ulrika: Det blev lite trångt därinne, det är ju inte så stort och i ärlighetens namn fick inte riktigt alla teburkar plats, men de flesta i alla fall. Borde kanske rensa lite, jag dricker ju ändå nästan bara en sort. :)

    SvaraRadera
  7. Superfint! Mycket bra idé.

    SvaraRadera
  8. verkligen fint skåp! tycker verkligen om att du beskriver tillverkningsprocessen så bra. Hur du har hittat de olika delarna. Underbar läsning. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  9. Wow! Sånt man får betala en förmögenhet för i butikerna. Supersnyggt!

    SvaraRadera
  10. Det här var jätte fint! Håller med om att det får en att tänka på tivoli.

    SvaraRadera
  11. Här är ju skåpet! Nu blir jag ännu mer sugen på att göra ett liknande själv, gamla burkar har jag gott om :)

    SvaraRadera
  12. Inspirerande! Vad skär man glas med?

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails