söndag 12 december 2010

UFO-lucka tre - från pärm till pärm.

Vid mitt andra besök hos loppisdrottningen hittade jag en kokbok från 50-talet och tänkte att det vore kul att använda den snygga bokpärmen på nåt sätt, så jag bestämde mig för att göra en receptpärm, som nu har blivit klar.
Jag började med att avlägsna själva boksidorna. Sedan tog jag en brädbit som jag klöv och sågade till lämpligt mått, till förstärkning i ryggen.
Jag frågade efter lösa pärmringar i bokhandeln, men fick veta att det var billigare att köpa en hel pärm och plocka ut ringarna, så därför sålde de inte lösa ringar. Det känns ju idiotiskt att köpa nånting bara för att ha sönder det, men en pappärm från Myrorna (som dessutom var hejdlöst ful och kostade en femma) kunde jag förmå mig att använda.
Där tog det sedan stopp, ända fram tills nu när pärmen, i och med UFO-kalendern, fick komma till heders igen. Jag borrade hål i brädan och bokryggen, målade brädan med en överbliven färgslatt och tejpade lite washi-tejp över skarvarna mellan insidan av pärmen och ryggen. Sedan limmade jag fast brädan med trälim och skruvade fast pärmringarna genom bokrygg och bräda. Klart!

5 kommentarer:

  1. Du är då allt en kreativ människa! Blev jättefin ju. Ha nu en bra tredje advent!

    SvaraRadera
  2. Smart! Och så bra att tag i dina ufon. Jag borde också göra det...

    SvaraRadera
  3. Så snygg! Roligt att få nya idéer! Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  4. Smart...både med UFO-advent och pärmen :-)

    SvaraRadera
  5. Nämen herregud! Du är ju ett pysselgeni!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails