torsdag 11 april 2013

Två TV-tips.

Det första tipset är nog det roligaste, och det mest brådskande. T o m 15/4 går det att se Musik från tippen på SVTplay. Dirigenten Charles Hazlewood utmanar några av Storbritanniens bästa instrumentmakare att bygga instrument till en symfoniorkester, som ska framföra Tjajkovskis 1812 vid en konsert under Proms. Utmaningen är att alla instrument ska byggas av material från soptippen och man får följa med från det att Charles presenterar utmaningen för instrumentmakarna, via skrotjakt, instrumentbygge, repetitioner och hela vägen fram till konserten i Royal Albert Hall.

För mig var ju den stora behållningen att få se själva byggandet och alla problemlösningar som instrumentmakarna tvingades till under arbetets gång, men jag lärde mig också en hel del om olika instrument och hur de fungerar samt lite musikhistoria. Det var faktiskt ett av de roligare tv-program jag sett på länge. Jag rekommenderar det till både musik- och hantverksintresserade!

Lite bilder; samtliga skärmdumpar från programmet:



Det andra tipset, lite mindre väl underbyggt eftersom jag själv bara sett ett inslag än så länge, är Go'kvälls serie Punkslöjd, som visas på onsdagar och behandlar den samtida hemslöjden. Hittills har det sänts tre avsnitt, jag har som sagt bara sett ett ännu, men jag tror att alla är sevärda! Inslagen går att se på Go'kvälls hemsida här.

3 kommentarer:

  1. Stort tack för tipset om Musik från tippen! Min man är musiker & mycket intresserad av hur instrument fungerar & samspelet i en orkester. Vi tittade på programmet tillsammans & tyckte att det var jättespännande & kul! :-)

    SvaraRadera
  2. Najs! Perfekt tv-underhållning till söndagsmorgonstickningen och kaffet, ska genast slå på.

    SvaraRadera
  3. Nu har jag tittat på "Musik från tippen", ett mycket bra program! Tack för tipset =)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails