söndag 7 augusti 2011

Flugfritt!

Häromdagen såg jag Designmaddes fina myggfönster gjorda av spetsgardiner och tänkte att det är ju lite synd att mina fönster är för stora för att det ska vara praktiskt att hålla på med myggfönster till dem.
Sedan kom jag på att jag ju får in en del insekter genom balkongdörren, särskilt kvällstid då jag ofta sitter i vardagsrummet med dörren öppen. Jag försöker hålla släckt för att inte locka in insekter, men så himla kul är det ju inte att sitta där i mörkret.
Hur som helst kom jag på att det kanske skulle hjälpa att hänga tyg för dörröppningen också, så jag skruvade upp en träribba ovanför dörren (jag hade den ofattbara turen att ha en i perfekt längd liggande i ett skåp) och klistrade fast en självhäftande remsa kardborreband, som jag också hade hemma. Sedan var det bara att gå till Myrorna och tjacka tyg. Voilà!

Det fanns ingen spetsgardin i tillräcklig bredd, så det fick bli en annan tunn gardin istället. Den har ett svagt svagt blommönster. Kan du se det?
Efter mörkrets inbrott släpper den in nattluften och lite beslöjad gatubelysning utifrån. Gatlyktorna och tomatplantan skapar spännande skuggspel som dock var svåra att återspegla med kamerans hjälp.

(Det här kan mycket väl vara den mest ointressanta bloggbilden någonsin, men jag ville ändå visa hur jag gjort med fastsättningsanordningen. Såhär ser det alltså ut när själva gardinen är nedplockad.)

Och det faktum att de där uppesittarkvällarna med öppen balkongdörr borde upphöra med omedelbar verkan, eftersom jag börjar jobba igen imorgon, det pratar vi inte om. Eller hur?

3 kommentarer:

  1. Stämningsfullt med en slöja som vajar lite lätt i kvällsbrisen!

    SvaraRadera
  2. Protest! Det var inte alls att det var en tråkig bloggbild, utan väldigt informativ. Jag gillar verkligen lösningen med spetsgardin + lite kardborreband. För rätt många år sedan såg jag ett myggfönster med några broderade myggor på själva "tyget" och har sedan dess tänkt att ett sådant borde jag ha, men inte riktigt orkat fixa med det. Det här var minst lika fint.

    SvaraRadera
  3. Fint! Vår ytterdörr står öppen nästan hela sommaren & har en blek-gul spetsgardin som stoppar myggor & flugor. Jag har smala kardborreband på dörrfodret & blyband nedtill vilket gör att den hänger stilla även när det blåser & så den håller verkligen djuren ute...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails