söndag 3 april 2011

Vad man hinner.

I fredags kväll bestämde jag mig för en datorfri helg. Jag känner ofta att jag har alltför lite tid att pyssla med sånt som jag vill, men har samtidigt en känsla av att jag kanske utnyttjar den tid jag ändå har fel. Det är så lätt att fastna i soffan med datorn i knät och vips har en hel kväll förflutit. Jag kan mycket väl ha hittat ny inspiration och fått ännu fler idéer till saker jag vill göra - men ingenting har blivit gjort. Sen vaknar jag nästa morgon och önskar att jag fick vara hemma och pyssla istället för att gå till jobbet. Och så kommer jag hem samma kväll och fastnar vid datorn igen.
Nu vet jag att man, på två datorfria dygn, hinner sy tre kuddfodral och en lavendelpåse, spackla och måla en låda, sticka lite och brodera en mycket liten rosett. Samt gå på loppis, äta pizza och se på film i trevligt sällskap, titta på ännu mer film för sig själv och annat smått och gott. Jag ska nog börja gömma datorn under soffan lite oftare.

5 kommentarer:

  1. Hög igenkänningsfaktor! Jag försöker ha datafria söndagar, men det går uppenbarligen inte så bra (här sitter jag och kommenterar liksom). Den nya tekniken är fantastisk, men man måste ändå dra lite gränser tror jag.

    SvaraRadera
  2. Det där känner man ju igen. Dålig internet uppkoppling hjälper till med pyssel- och slöjdgöra motivationen dock. Kanske inget jag rekommenderar för nog är även det frustrerande när det är något viktigt man måste åt. Funkar gör det i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Jag borde nog följa ditt exempel lite mer än vad jag gör idag. Känner mycket väl igen mig!

    SvaraRadera
  4. Jag har också haft en datorfri lördag denna helg. Jag spenderade också en hel del tid på loppisar i min hemkommun. Alla loppisfynd kommer upp på bloggen snarast. Jag håller med om att det är skönt att slippa all teknik en stund men jag skulle bli galen ifall jag blev av med datorn helt och hållet :)

    SvaraRadera
  5. Lagom är bäst! :)

    ...fast helt datalöst vore ju trist tycker jag, så jag är glad att du inte helt klivit ur internetvärlden!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails