fredag 12 oktober 2012

Snyggaffär och svensk-estnisk stickdesign.

När jag var i Tallinn i vintras, gick vi förbi affären Naiiv, med en instickad cykel i skyltfönstret och en massa färgglada stickade kläder innanför det. Tyvärr var det inte öppet då, men nu när jag var där igen i somras råkade jag på samma affär igen och den här gången var det öppet, så jag gick in och tittade på allt det fina. Jag frågade tjejen i butiken om det var hon som designat sakerna. Det var det inte, men jag fick veta att designern hette Liina Viira, och när jag googlade på namnet visade det sig att hon är svensk, men med estniska rötter och numera verksam i Tallinn.



Jag blev väldigt sugen på att köpa något, men att bestämma sig kändes lite övermäktigt, så jag sov på saken och gick tillbaka nästa dag igen. Då var det designern Liina själv som stod bakom disken, så jag fick en pratstund med henne och fick veta lite mer om plaggen och produktionen. Roligt! Jag fick också lov att ta några bilder i den fina butiken.


Inköpen då? Jo, en mössa och en stickad börs blev det. Kanske kommer de på bild en dag?
Och nu är det slut på Tallinn-inläggen för den här gången. Inte illa ändå att vi på blott två dagars vistelse hann besöka fem ställen som jag såg mig tvungen att blogga om.

8 kommentarer:

  1. Å vilka fina saker. Jag blir sugen på att åka till Tallin bara för det :)

    SvaraRadera
  2. Där var jag också! Kul att läsa dina inlägg om Tallinn igen, nu när jag har varit där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul! Köpte du nåt?

      Radera
    2. Nej, inga inköp denna gång, men jag kommer nog tillbaka.

      Radera
  3. Ja va sugen man blir på att åka dit. Så snyggt med resväskorna. Ha en bra kväll./Anna

    SvaraRadera
  4. Hon och jag var med i samma artikel i Hemslöjden för ca 2 år sedan. Hon är apduktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju du också! :)
      Det var precis den artikeln jag (bl a) fick upp när jag googlade namnet.

      Radera
  5. Superfint! Blir sugen på att se det i verkligheten!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails