söndag 9 januari 2011

Bröderna brothers brallor.

Dessa byxor blev kombinerade julklappar och "välkommen till världen"- respektive födelsedagspresenter åt ett par vänners små söner som föddes respektive fyllde år i höstas. Båda byxorna är sydda av några av jeansbenen som jag kom över i våras.
Lillebror fick ett par blåjeans med randiga muddar upptill och nertill. Muddväven fanns i tyglagret sedan innan. Mönstret freestylade jag utifrån ett par mjukisbyxor i lagom storlek som jag köpte för några kronor på loppis, samt att min bror fick mäta lite på ett par av lilla A:s byxor.

Till storebrors byxor, som skulle vara i storlek 3-4 år, fick jag använda de vidaste byxbenen jag hade, vilka råkade vara röda. De fick svarta muddar och en röd dragsko i midjan. Den röda resåren tjänar två syften, dels som dekoration, dels för att kunna reglera midjevidden, som jag var osäker på eftersom storebror är en smal kille. (Det är också en vanlig lite bredare resår inuti mudden.) Här har jag utgått från byxmönstret i Elsebeth Gynthers bok Sy till barnen.

Den uppmärksamma ser förstås att det är samma byxor som skymtade bakom UFO-kalenderns fjärde lucka. Från början satt det öljetter i hålen, men de ville inte sitta kvar i det stretchiga tyget, så till slut lackade jag ur och sydde röd langett runt hålen istället. Såhär med facit i hand så ser det ju kanske lite roligare ut.

Lillebrors byxor dekorerades med en applikation av ett äpple, klippt från ett äppelmönstrat tyg men lite förminskat.

Jag har fått besked om att båda byxorna passade och var uppskattade, särskilt äppelbyxorna.

2 kommentarer:

  1. Härligt med hemsydda presenter - och tänk vad mycket ett gäng jeansben kan användas till! :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails