lördag 10 oktober 2009

Ett nytt tyg-liv.

Nu är återvinningssömnadsprojektet klart. Två grytlappar blev det. Utgångspunkten till det hela var de två broderade monogrammen, som kommer från min mammas släkt.
   
 
  
H och G var min mormorsmor och -far och hette Johansson i efternamn. Båda är borta sedan länge och jag har aldrig träffat dem. Jag tror att handduken som monogrammet kommer ifrån, i detta nu är inne på sitt tredje liv. När jag hittade den var den nämligen avklippt på mitten, fållad med en maskinsicksacksöm, fläckig och gravt sliten på sina ställen. Jag skulle tro att min mormor nyttjat den som skurtrasa eller nåt. Grytlappen är sydd som en blockhusruta och består i övrigt av ett broderat band och en virkad spets som kommer från påsarna jag köpte på loppis härom veckan, en randig bit från samma handduk och lite av ett utslitet påslakan från Indiska. Baksidan av grytlappen syns nedan till höger, och är hopsydd av två bitar från påslakanet, med en symaskinsbroderad söm tvärs över. Jag tycker det är lite roligt att även herrn fick vara med på ett hörn, oftast var det väl bara kvinnans initialer som hamnade på kökshanddukarna.
 


RT var min mammas faster. Hon levde när jag var barn, så henne har jag egna minnen av. De handlar dock mer om hembakta kakor än om handarbete, men monogrammet har suttit på ett örngott, som hon gjort och som jag sedermera fått av mamma. Nu har det gått hål mitt på örngottet, men det mesta av tyget går att använda, så jag får väl hitta på nåt annat att sy av resten. Även här har jag kompletterat med bitar av handduken och påslakanet samt olika band. Baksidan syns på den översta bilden och består av en näsduk.

Grytlapparna har ett lager vadd, som blev över från den här. Snedslån som jag kantat med är faktiskt nyköpt, annars är allt återbruk. Jag tycker ju om att ta vara på saker och har funderat på mina kvinnliga släktingar som broderat monogrammen under tiden som jag arbetat och undrat vad de skulle tycka om resultatet. Eftersom jag är jag och har, hrrm, en del liknande tygbitar på lager så är det inte otänkbart att det blir fler grytlappar eller liknande så småningom.

Nu är det dags att göra sig redo för resten av lördagskvällen, som innebär en titt på den här mannen. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails