lördag 22 februari 2014

Bokrecension: SY! Urban collection.

För några veckor sedan fick jag mail från Natur och kultur, med erbjudande om ett recensionsex av Jenny Hellströms nya sybok, vilket jag naturligtvis tackade ja till.
Boken, som heter SY! Urban collection innehåller mönster och beskrivningar till 19 plagg, varav två herr- och två barnplagg. Alla modeller i boken faller mig inte i smaken, men det finns flera plagg som jag vill prova att sy framöver. Hittills har jag sytt collegetröjan Grace Hoodie (dock utan luva och med lite egna anpassningar) i två exemplar, som ni ska få se framöver, bara jag får lite fotohjälp.
Jag gillar att flera av modellerna i boken kan göras i olika varianter (som blus eller klänning, med eller utan luva, lång eller kort ärm etc) och att beskrivningarna innehåller många förslag på hur man genom olika tygval, applikationer och liknande kan göra plaggen personliga.


Jag har inte lusläst alla beskrivningar, men de verkar tydliga nog för att även den som inte är så syvan ska kunna få ihop åtminstone de enklare plaggen. Alla modeller har dessutom en angiven svårighetsgrad på skalan 1-5. Det finns också ett ganska utförligt sömnadskapitel med instruktioner för mönsterritning och
-anpassning, materiallära och allmänna sömnadstips.
Det som slår mig när jag läser sömnadsböcker är att de ofta känns ganska daterade, kanske framför allt bilderna, men även språket ibland. Den här boken känns väldigt nutida i sitt tilltal, med små hjärtan insprängda här och var i texten och annat som för tankarna till det språkbruk som man ofta ser i sociala medier och det kan jag tänka mig gör att den kommer att kännas lika daterad i framtiden som 80-talssyböckerna gör nu. Det är dock trevligt med det opretentiösa och uppmuntrande tilltalet, jag tycker att den förmedlar sömnadsglädje och att det inte är så svårt att sy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails