tisdag 23 februari 2010

Man tager vad man haver.

För ett par veckor sen var jag, som väl ingen läsare missat, på bröllopsfest. Helgen före bröllopet insåg jag till min fasa att man kanske behövde en fånig liten handväska med sig på tillställningen och att min korsstygnsbroderade gröna finväska, inköpt för blygsamma 15 kr på en loppis, inte på något sätt passade ihop med det jag tänkt ha på mig. (Ack, dessa i-landsproblem!)
Bara en sak fanns att göra, nämligen sy en ny väska! I såna här lägen är det bra att ha en diger samling material att gräva i. Jag behövde fakiskt inte köpa nånting, utan använde uteslutande sånt som redan fanns hemma.
  
   
Resultatet blev denna påsväska. Väggarna består av svart linnetyg med några band som dekoration. Botten är av kläde som jag färgade lite med kaffe, eftersom det var för kulört orange till en början. Den är dekorerad med ett stycke virkad duk (som jag vid ett tidigare tillfälle försökt färga svart, men som då blev tråkigt mörkgråblå och därför bättrades på med en omgång svart akrylfärg), två blommor av restgarn och en knapp. Knappen, som ju är helt klockrent färgmässigt, hittade jag för övrigt i min knappburk, som jag rotade igenom i ett helt annat ärende. :) Svart sammetsband blev handtag och stängningsanordning.
  
   
Jag är mycket nöjd med väskan! Den blev fin, lagom stor, passade bra ihop med klänningen och blev nästan som ett smycke också. Särskilt nöjd är jag över att jag lyckades få ihop den av bara befintligt material. Det rimmar väl med den första av mina målsättningar för året.

3 kommentarer:

  1. Välarbetad och fin väska! Gillar speciellt bottendelen med blommorna. Känner igen det där med att man alltid saknar "handväska" för att lägga sina små saker i när man går på kalas. Men som du skriver, man kan lösa mycket genom att använda det man har hemma. :)

    SvaraRadera
  2. Nu vet jag ju inte vad resten av fest-stassen består av, men väskan blev fasligt piffig!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni!
    Metamorphosis, om du klickar på länken i inläggets första stycke, så finns där bilder på klänningen jag hade på mig, dock utan mig i. :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails