söndag 16 juni 2013

Tankar om en virkad burgare.

För några veckor sedan var jag på konstrunda hemma i Värmland med mina föräldrar och ett par kompisar till dem. På ett ställe var det en kvinna som sålde virkad mat och jag föll för den här hamburgaren. Visst är den fin?


Egentligen tror jag att sådan här sydd, stickad och virkad leksaksmat som man ser lite här och där, och som ofta är så tilltalande, kanske snarare fyller ett behov hos oss vuxna än hos barn. Ett barn som vill leka kök eller café kommer nog att göra det ändå. Finns det inte tillgång till porträttlik leksaksmat, kommer hen att ta någonting annat och med fantasins hjälp "förvandla" det till vad det nu må vara som behövs i leken. Och de barn som inte kan det, kanske behöver hjälp att få utveckla den förmågan, snarare än verklighetstrogna plastfrukter eller virkade kakor att leka med.


Icke desto mindre kunde jag inte motstå att köpa hamburgaren, så nu ligger den ovanpå leksaksväskan och väntar på nästa unge som kommer hit på besök. Med senap och ketchup och allt.

7 kommentarer:

  1. Ja, såklart att kidsen kan leka ändå men jag tror nog allt dom blir glada för en sån här fin burgare. Wow!

    SvaraRadera
  2. Superfin! Vem skulle inte bli glad för den med allt tillbehör och allt :) Karin

    SvaraRadera
  3. Gud vilken kul! Senap och ketchup... kul! Majlis leker med leksaksmat av plast och mammas virkade kakor.

    SvaraRadera
  4. Jättefin! Vem köpte du denna av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Anonym, det vet jag inte. Det var på konstrunda i Ulvsby utanför Karlstad och det var en privatperson, men jag har ingen aning om vad hon hette.

      Radera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails