tisdag 25 juni 2013

Prima mall.

Jag anar en liten trend i slöjdbloggsvärlden. Både Clara och Elin är på gång med sexkantiga lapprojekt och nu har jag också tänkt börja. Häromveckan var jag på loppis och hittade en påse med ett påbörjat lapparbete för en tia, som fick lov att följa med hem. En del fina tyglappar och massor, massor av kartongmallar fanns det i påsen. De senare måste nog göras om ifall det ska bli något vettigt av det hela, för jag hittar knappt en enda en som är symmetrisk. Kanske är det därför projektet har hamnat i en påse på loppis?



Inte ens den som är märkt "prima mall" är faktiskt rak, men det är i alla fall bedårande att någon skrivit så på den, med tantskrivstil i suddig blyerts!



Frågan är om hexagonerna ska sitta ihop som prydliga blommor eller huller om buller? Både och är ju fint, men jag är nog kanske mer huller om buller-typen tror jag.
Det går förresten att lägga lappverk av mallarna också, om man vill!

Uppdatering: Clara uppmärksammade mig just på att bloggen Taivassalo samlar in bilder på hexagonprojekt. Så fort jag kommer igång ska jag försöka skicka in bilder dit.

5 kommentarer:

  1. Heja heja! Jag kör också huller om buller, det är bra skit, då slipper man tänka så mycket hehe

    SvaraRadera
  2. Fina lappar och fina mallar också. Mallarna kan ju kanske bli något annat roligt när de är så fina och inte symetriska. Skulle kanske ta tag i mina sexkanter igen... det ser roligt ut!

    SvaraRadera
  3. Spännande projekt! Jag gillar hull om buller bäst :-) Men vilka fina motiv det var på några av mallarna också!

    SvaraRadera
  4. Oj, ett sånt där projekt höll jag på med någon gång i min ungdom... Undrar om det ligger kvar i någon låda hos mamma? Kanske ska ta och gräva fram det och ta tag i det igen. Eller ge bitarna till dig ;)

    SvaraRadera
  5. Imponerad att du tar dig an detta. Jag gillar verkligen att göra lapptäcken men drar gränsen vid hexagoner. Man måste ju sy ihop de för hand, eller? Kan inte klura ut hur det skulle gå på annat sätt. Blir kul att se ditt färdiga alster!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails