söndag 4 mars 2012

Rara ärter.

Igår var jag och en arbetskamrat på dagsutflykt och hälsade på en annan kollega. Jag tog med mig en liten present till hennes tvååring, nämligen ett gäng ärtpåsar som jag sytt. De blev uppskattade av barnet som snabbt hittade flera användningsområden för dem: kasta, stapla på hög, klämma på, köra i dockvagn, sparka fotboll med eller bära på huvudet som en hatt.

Jag använde några av mina loppisfyndade tygprover till påsarna och eftersom bitarna var färdigklippta i lagom storlek med ena sidan dubbelt så lång som den andra fick det bli tetraform på påsarna. Tygbitarna var knappt 10x20 cm och det blev en ganska bra storlek för en tvååringshand att greppa.

De var snabba, enkla och roliga att sy och det är ju ett bra sätt att göra av med spillbitar på också, så det kan nog hända att fler små barn i bekantskapskretsen kommer att presentas med ärtpåsar vad det lider.
Uppdatering: Gro med bloggen Maten och livet har inspirerats av ärtpåsarna och gjort egna. Och inte nog med det, hon har gjort en beskrivning av hur man gör dem, något som jag ju missade. :)

16 kommentarer:

  1. Vilken bra grej. Fiffigt och fint.

    SvaraRadera
  2. Detta hamnar på min att göra-lista. :)

    SvaraRadera
  3. Superfina! Jag skriver också upp det på att-göra-listan!

    SvaraRadera
  4. Så enkelt och så himla fina. Förstår att det blev uppskattade :-)

    SvaraRadera
  5. Härlig present!!! Tack för inspirationen!!! Jag har satt mig själv på ett köpstoppsår, då kan det passa bra att få sådan inspiration på saker man kan ge bort i present, men som går fort att göra. :) Superfina var de!! :)

    SvaraRadera
  6. Oj vilken fin form, har sett "vanliga" platta fyrkanter men inte tetramodell.. Underbart tips! Tackar! =)

    Kraaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  7. Vilken jättefin grej! Vad skoj med lite annan form på ärtpåsarna också. Och bra tips att ha såna liggande på lager hemma!

    SvaraRadera
  8. Mycket roligare form än den vanliga traditionella! jättefina!

    SvaraRadera
  9. Vet inte om du märkte det men de var uppenbarligen sköna att gå på också! Kan förstå det, mysig och ovanlig konsistens för små trampdynor :) Och så passade de förstås utmärkt till att ligga med benen i vädret och balansera på fötterna. Alla As framtida gympalärare borde ta lärdom ;)

    SvaraRadera
  10. Ibland är det enklaste verkligen det bästa!

    (ett plus är också att de inte gör alltför stor skada utifall man har ett barn som gillar att syla iväg sina prylar...)

    SvaraRadera
  11. Härliga! Jag ska också apa efter.. Tack för tyget, det var jättefint! Ditt paket är på väg:)

    SvaraRadera
  12. Så fina och så perfekt att använda tygstuvarna till! Måste nog låna idén och sy till mina små barnbarn:)
    Ha de så gott!
    Marianne

    SvaraRadera
  13. Veldig fine! Jeg slet litt med å finne ut hvordan du fikk trekantformen, men jeg fant ut av det. Har lagt ut bilde av mine erteposer, og lagt link til ditt innlegg.

    http://maten-livet.blogspot.com/2012/03/erteposer.html.

    Takk for inspirasjon!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails