söndag 18 mars 2012

Karamellfärger.

En second hand-fyndad vuxen-t-shirt do-redoades till en tröja åt lilla A. Bottenfärgen är marinblå och ränderna i karamelliga färger som passar för vår och sommar. Jag hade inget mönster utan gjorde som jag brukar, d v s googlade måttabeller och klippte lite på känn, med siktet inställt på ungefär storlek 92. Tyget räckte inte riktigt till hellånga ärmar, så det fick bli sisådär trekvarts-.

Att fålla trikå är enligt mig en mardröm, så när jag kommit så långt som till halslinningen var jag rädd att jag skulle förstöra hela tröjan. Efter att ha läst på lite om de olika sömmarna i symaskinsmanualen, bestämde jag mig för att prova med en av dekorsömmarna och det blev riktigt bra faktiskt. Vilken lättnad! Bara för att det skulle bli lika gjorde jag likadana sömmar nedtill och vid ärmsluten också.

9 kommentarer:

  1. Åh läcker söm, blev skitfint rent ut sagt.. =) <3

    SvaraRadera
  2. Väldigt inspirerande! Har du möjligtvis tips på en bra symaskin som kan sådant? Min gick sönder igår kväll. :(

    SvaraRadera
  3. Fin! Snygg problemlösning:)

    SvaraRadera
  4. Fin!
    Fålla trikå - jag är lika rädd. Men blir samtidigt inspirerad av att det blev så fint för dig! Kanske ska jag testa...
    Mer do-redo till världen ;-)!
    kram!
    /Helena

    SvaraRadera
  5. Smart att använda en dekorsöm! Det blev ju riktigt snyggt! Jag är också jätterädd för trikåsömnad, o min symaskin har dessvärre inga dekorsömmar... läste att tvillingnål ska va bra, men har ingen aning.

    SvaraRadera
  6. Tjusigt! & tvillingnål är the shit btw : )

    SvaraRadera
  7. Tack allihop! Tvillingnål har jag testat tidigare, har för mig att det funkade ganska bra, men nu hade jag ingen hemma. Dessutom, när jag började fundera kring tvillingnål så upptäckte jag att min maskin bara har en "pinne" för övertråden och det är ju minst sagt ett problem om man ska ha två...

    SvaraRadera
  8. Vilka fina färger och så söt den blev! Tejpen köpte de där på bonniers konsthall men jag har sett att den finns på inreda.com
    Önskar dig en bra måndag
    /
    Helena

    SvaraRadera
  9. DoRedo är bäst! Och det blev en riktigt fin liten tröja! Dekorsöm är grymt när man inte vill/kan/vågar sätta kantband.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails