onsdag 28 mars 2012

Dagens boktips.

Jag impulsköpte en schysst bok på Ica Maxis bokrea häromveckan. Skapa för de minsta heter boken (som tydligen kom ut 2008, men den har i alla fall gått mig helt förbi) och författarna heter Jenny Johansson och Karin Svensson. Den innehåller beskrivningar på 33 enkla leksaker för små barn, som man kan tillverka själv av saker som man har hemma. En fin och inspirerande bok med trevligt tilltal och många roliga idéer! Själv blev jag sugen på att göra en gardinskallra och ett sockdjur, till att börja med.

Jag sympatiserar med idén bakom boken, nämligen att småbarn ofta har långt fler leksaker än de behöver och som regel har nog så roligt med helt vanliga grejer som finns i alla hem. Många av leksakerna tar bara några minuter att förfärdiga. Kanske att vissa av beskrivningarna kan upplevas som lite otydliga om man inte har så stor pysselvana, men jag tror att man kan åstadkomma de flesta leksakerna, även om man inte är pyssligt lagd.

Boken innehåller också en sida om säkerhet (vilket förstås är jätteviktigt att tänka på när det gäller saker till så små barn) och en sammanställning över små barns utveckling och vilka av sakerna som kan passa vid olika åldrar. Jag gick faktiskt tillbaka dagen därpå och köpte ytterligare ett exemplar av boken för att ha på lut som present till några nyblivna föräldrar.

3 kommentarer:

  1. vilken rolig bok... och den där skallran gillade jag skarpt!

    SvaraRadera
  2. Den där silkatten gillar jag, har faktiskt en sil som börjar rosta? den kommer nog att få ett till "liv" som katt! Petskallra/burkskallra gjorde jag till mitt första barn, pärlorna i gjorde hon sedan hals/armband av. kan man kalla det åretbruk? Kul bok och kul att göra.

    SvaraRadera
  3. Åh vilken cool bok! Å jag som var på ica maxi igår.. Du får visa pysslen här istället så jag kan kolla in dom.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails