fredag 23 mars 2012

Pysselstafetten - sy en påskhöna!

Idag tar jag över pinnen i pysselstafetten. Jag tänkte visa hur du syr dig ett gäng hönor till påsk.
Du behöver:

- valfritt tyg till fågelkroppen
- småbitar av ylletyg eller filt till näbb och kam
- vadd, ull eller små spillbitar av garn eller tyg till stoppning
- pärlor eller små knappar till ögon
- ståltråd eller koppartråd till fötter

Klipp ut en rektangulär bit tyg med långsidan dubbelt så lång som kortsidan och en kam i ylle eller filt (viktigt att det är ett tyg som inte fransar sig).
Hönsen kan göras i valfri storlek, de på bilden ovan är sydda av bitar som är mellan 5x10 och 7x14 cm. Perfekt för spillbitar alltså!

Vik tygbiten dubbel (räta mot räta) och nåla fast kammen vid mittvecket. Sy ihop två av sidorna som bilden visar. Jag har sytt på symaskin, men det går förstås lika bra att sy för hand. Vänd så att rätsidan kommer utåt. Stoppa kroppen med vadd, tyg- eller garnrester. Fyll den inte för mycket.

Klicka på collaget så syns bilderna bättre!
Böj till ben och fötter av metalltråd. Koppartråd är lätt att böja om man inte är så van att arbeta i tråd, men ståltråd blir lite stabilare. Koppartråden kommer också i en mängd olika färger. Det var svårt att få bra foton på hur man gör, eftersom båda händerna behövs till arbetsmomenten, men jag hoppas att bilderna nedan ger en viss vägledning åtminstone. Båda benen är gjorda av en tråd, cirka 35 cm lång (ta hellre till lite för mycket, det är lättare att klippa av än att lägga till!) och trådändarna möts i skrevet, så att säga. :)
Stoppa in benen i kroppen.

Nu ska den sista sömmen sys ihop. Den tidigare sydda sömmen ska hamna mitt på den nya så att kroppen blir tetraformad. Se bilden ovan! Vik in en liten sömsmån och sy ihop för hand.
Vik upp de båda hörnen mot kroppen och fäst med ett par stygn. Detta gör att kroppen får en mer naturtrogen form och ger intryck av vingar.

Sy fast pärlor till ögon. Gör du en höna i lite större format kan det vara fint med små knappar till ögon istället. Klipp ut en liten romb till näbb, vik den på mitten och fäst ihop med ett eller ett par stygn så att den "gapar" lite. Sy fast näbben. Om du vill hänga upp fågeln, t ex i ett påskris, kan du sy i en upphängningstråd i nacken. Mina höns fick istället ett bo av lite björkris och papperstrassel och några ägg att ta hand om.

Imorgon lämnar jag över stafettpinnen till Jonna D. Tack för mig!

23 kommentarer:

  1. Vilka söta små hönor! Måste genast leta igenom förråden efter metalltråd... :)

    SvaraRadera
  2. Jättefina och som du skrev, perfekta för alla små stuvbitar. Undrar om inte till och med jag skulle klara av att göra sådana (till jul åtminstone... :-).)

    SvaraRadera
  3. Men så söta hönor och smart sätt att bli av med de små tygbitarna.

    SvaraRadera
  4. Så små de var! Jättesöta!! :-D Bra beskrivning och ett pyssel som barn borde kunna fixa också. Och de borde ju kunna funka utan ben om man vill också. Om de ligger och värper. ;-)
    Kramkram!!

    SvaraRadera
  5. Underbara!! Nu vet jag vad jag ska göra med mina färgade ståltrådar!
    //Henrietta

    SvaraRadera
  6. Jättesöta! Känns som ett lagom ambitiöst påskpyssel, om jag i år skulle få för mig att göra något. :)

    SvaraRadera
  7. så skjønne ;) ..og så morsomt at vi har laget akkurat det samme i dag!! ;) ;)

    SvaraRadera
  8. Åhh supersöta! Dessa måste jag testa att göra direkt! =)

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  9. Jättefina! Jag säger som Barbro Li- "vill göra dem nu" :)

    SvaraRadera
  10. Vilka grymma fynd du gjort i tidigare i inlägg. Jag längtar till jag orkar/kan ta mig ut i loppissvängen igen!
    Och dessa små påskhönor sen, några sådana ska jag nog orka med i alla fall. Måste påskpynta lite hemma trots bebisankomst när som helst.

    SvaraRadera
  11. Vilka snyggingar! Kul att de kan stå. Man kanske borde skaffa sig en liten hönsfarm ändå, ja, av detta slag då förstås.. Behändig att husdjurshålla runt påsk i lght.

    SvaraRadera
  12. Jättesöta! Bra beskrivning också.

    SvaraRadera
  13. Himla gulliga! Måste kolla om barnen vill sy sådana.

    SvaraRadera
  14. Tack för din fina kommentar hos mig! En kommentar räcker! :)

    SvaraRadera
  15. Ah! Vilka söta små krabater! :)

    SvaraRadera
  16. Men vilka sötnosar! Kommer man att få se din tavelvägg snart? :)

    SvaraRadera
  17. Hej igen! Nu har jag sytt dina hönor och det blev en variation med länkar till din sida med din detaljerade beskrivning och länkar till Pysselstafettens blogschema.
    Om du vill se min variationen så gå in på länken:http://haggalen.blogspot.se/2012/04/tyghonor-i-4-olika-storlekar.html

    SvaraRadera
  18. Supersöta små hönor! Det pysslet ska jag lägga på minnet till nästa påsk. :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails