tisdag 6 juli 2010

Femtiotalsfyndet.

Igår tog jag en tur till en loppis här i stan som endast har öppet sommartid. Det brukar gå att göra tygfynd där och igår var inget undantag. Där fanns två kassar med tygprover från 50-talet, varav jag köpte den ena för 50 kr. Kvinnan som sålde dem sade att hon köpt dem för länge sen i akt och mening att sy ett lapptäcke, men att det inte blivit av.
Det var först när jag kom hem och började plocka upp lapparna ur påsen för att titta närmare på dem, som jag insåg vidden av mitt fynd. Det är hur många bitar som helst, säkert ett par hundra, och jättefina tyger! Alla upptänkliga färger, prickar, rutor, ränder, blommor och blader och andra mönster, samt några enfärgade bitar. Här är en del av tygerna:

Det är olika kvaliteter på tygerna, men de flesta verkar vara bomull. Säkert en hel del klänningstyger. De flesta bitarna är små, knappt 10x15 cm ens, men det funkar ju utmärkt till lappar, applikationer och sånt. Det finns en del större bitar också. Några av favoriterna får avsluta inlägget. :)

5 kommentarer:

  1. Vilket fynd! Är det loppisen på Gruvgatan? Var dit en gång förra sommaren, har inte hunnit dit än den här sommaren....

    SvaraRadera
  2. Oj, vilket roligt tygfynd! Förstår helt och fullt att du är nöjd och glad!

    SvaraRadera
  3. Vilket fynd! Verklig skatt! Du blir inte sugen på den andra kassen också nu då?

    SvaraRadera
  4. inte aaaalls avundsjuk ;) grattis till fyndet!

    SvaraRadera
  5. Härligt! Det är så roligt att göra fina fynd på loppis.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails