måndag 5 juli 2010

Linoleum.

Efter att ha inlett semestern med en dag på Peace & Love (några timmar jobb, några timmar fritid) så vilade jag upp mig igår genom att sticka en Linoleum-trasa. Mönstret, som jag länkade till i förra inlägget, var roligt att sticka och lätt att följa. Hyfsat snabbt gick det och snyggt blev det. Den gulaktiga färgen med lite dragning åt grönt andas för mig 50-tal och jag tycker att den passar ypperligt till mönstret.

Om jag ska klaga på nånting, så är det storleken och där har jag bara mig själv att skylla. Jag är en utpräglad trial and error-personlighet som med knapp nöd orkar provlappa inför tröjor och sånt. Att jag ska hålla på och jiddra med masktäthet till en disktrasa kommer inte på fråga. :)
I mönstret rekommenderades stickor 4,5 vilket jag tyckte var lite för grovt till det garn jag hade, så jag tog vad jag trodde var 3,5:or, men som vid närmare granskning (när jag efter några cm tyckte att trasan såg väl smal ut) visade sig vara 3:or. (Till saken hör att jag stickar tämligen fast, så om nåt kan man kanske tycka att jag borde ha gått upp i storlek redan från början...) I alla fall så började jag om med stickor 3,5 vilket i slutändan resulterade i en ännu lite smalare(!) trasa. Dessutom tyckte jag, efter de tre erforderliga rapporterna, att den var löjligt kort, men det var ju lätt ordnat med en extra upprepning av mönsterrapporten.

Hur som helst är jag nöjd med trasan och det ska bli spännande att se om den funkar lika bra som vanliga disktrasor. Om inte så ser jag alternativa användningsområden som karottunderlägg eller grytlapp. Nästa trasa är redan på stickorna, men den blir en "diamant" bredare.

4 kommentarer:

  1. Åh vilken fin disktrasa! Den osar verkligen 50-tal, en sån vill jag också göra!

    SvaraRadera
  2. Super fin! En sån skulle man ha.
    Visst frågade du tidigare var i Dalarna vi håller hus.
    För tillfället finns vi på min hemgård i Gesunda utanför Mora, men helst hittar vi snart ett hus på Sollerön. Tålamod, tålamod:)

    /Lina

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni!
    Och Clara, gör en! Det gick på några timmar och var sådär lagom enkelt så att man lärde sig mönstret och slapp titta i pappret, men samtidigt lite mer utmanande än bara vanlig fram-och-tillbakastickning. :)
    Lina: Ja, det stämmer att jag frågade om det för ett tag sen. Lycka till i husletandet.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Finaste disktrasan jag sett :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails