måndag 15 november 2010

Plåtsakerna.

Helgens alster, då. Vi fick uppgiften att klippa ut tre grundformer - fyrkant, trekant och cirkel - i plåt och driva åtminstone en av dessa former. Sedan skulle vi ciselera mönster, göra en vikt kant och sammanfoga delarna till en skulptur på valfritt sätt, dock med minst en nitning. Jag gjorde en liten ljuslampett, som ni nog kommer att få se mer av framöver. Den känns nämligen inte riktigt färdig utan jag tänkte nog arbeta vidare lite på den. 
Bara cirkeln är kvar från de bitar jag klippte ut från första början, De första fyrkanterna och trekanterna byttes ut undan för undan, eftersom jag inte hade nån riktig idé från början om hur det skulle bli. Ljushållaren är en sådan för julgransljus.

Fatet började jag på i lördags kväll efter middagen, när jag var ensam kvar i verkstaden. En annan kursdeltagare hade drivit ett burklock så att det såg ut nästan som en assiett, så då fick jag idén att göra ett litet fat. Kapsylblommor och aluminiumblad är fastnitade på kanten. Fatet är ungefär 20 cm i diameter, blommor och blad inräknade. Tyvärr lossnade ett av bladen under transporten hem, men det ska nog gå att fixa på nåt sätt.
Igår gjorde jag ännu ett fat. Det här är lite större, ungefär 25 cm i diameter. Jag tror att jag kommer att arbeta vidare på det här också med nån slags dekor, men det är ganska fint som det är nu också, så jag vill ändå visa det. Nästan lite sakralt i sitt uttryck.
Jag hann också göra ett enkelt gångjärn och några provbitar, för att träna på att vika kanter, fatta in tyg och så.

Slutligen en bild med några av alla föremål, från utställningen innan vi åkte hem igår. T o m upphängningsanordningarna är återbrukade, det är cykelekrar. :)

5 kommentarer:

  1. Visst är det skojigt att pröva detta med härliga Barbro Fagerlind. Har gått på kurs med henne i Uppsala.

    Vilka fina saker du har gjort!

    SvaraRadera
  2. Kul med kurs! Jag är ju också självlärd, men på en kurs kan man ju få en massa ny inspiration.
    Jag har aldrig testat att driva metallen, eftersom jag inte har den utrustningen, måste kanske skaffa...

    SvaraRadera
  3. Ja, det var en jätterolig kurs tycker jag. Dina fat blev så läckra. Jag ska försöka att få min krona färdig.Det var roligt att träffas oxå och att få lite tips och att se de andras alster.
    Mänga spännande saker. Smälta ihop plastkassar har jag aldrig gjort, får ta och prova på det och nu blir det till att samla godispapper och prova på att sy i det.
    Ha det så bra.

    SvaraRadera
  4. Så fina saker du gjort. Härligt med plåt. Och nån stans att vara. Själv har jag ett gäng burkar som jag vill göra armband av.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails