söndag 14 november 2010

Härlig helg!

Precis som Svala gissade skulle packningen från i fredags användas till plåtslöjd. Jag har nämligen spenderat helgen på cirkelledarutbildning i Vuxenskolans regi, på Västerbergs folkhögskola i Storvik utanför Gävle. Temat för utbildningen var återbruk och det fanns tre workshops att välja mellan; återbruk i textil och plåt samt att göra om en stol. Jag hade valt plåtverkstaden, som leddes av den i hemslöjdskretsar inte helt okända Barbro Fagerlind.
Vi fick bl a lära oss att driva (forma, kupa) plåten med hjälp av kulhammare mot ett konkavt underlag,
ciselera eller göra mönster i plåten med exempelvis syl, spik, huggpipor eller punsar
och foga samman delar på några olika sätt.
Det har varit fantastiskt roliga och givande dagar! Jag har ju arbetat en del i plåt tidigare, men är mer eller mindre självlärd och hade förhoppningen att få en del tekniska tips, vilket jag också fick. Tillsammans med en hel massa inspiration och lust att arbeta vidare, förstås!
Före middagen igår hade de som ville möjlighet att visa och berätta om sitt "ordinarie" hantverk, på temat återbruk. Jag hade med mig en del saker och fick fin respons från många, vilket förstås var roligt, och ännu roligare var det att se vad andra hade gjort. Det ger alltid en del idéer också.
Vidare var det verkligen skönt att få vara "eleven" istället för den som visar eller lär ut för en gångs skull, och så är det så härligt att få ägna sig helt åt slöjdandet och få god mat och kaffe med bröd serverat med jämna mellanrum (läs: i stort sett hela tiden). Prata med trevliga människor. Byta idéer och material. Inte behöva tänka på nåt annat.

En härlig helg, helt enkelt. Imorrn ska jag visa vad det blev.

2 kommentarer:

  1. ja se där var ju mor min med sina väskor och allt. Te hade hon säker där någonstans också ;o) Ser ut som ni hade himla skoj. Ser fram emot att se vad du gjorde!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt det verkar att träffa och lära sej lite nytt. Ser fram mot att få se vad du åstadkom.
    Kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails