måndag 7 maj 2012

Vagn-makeover.

Återbruksmåndag igen. Vad veckorna går fort! Den här veckan handlar mitt bidrag om omgörning, snarare än återbruk.

Mitt badrum är inte ens 3 m², men innehåller ändå ett badkar. Det är alltså inte så mycket yta därinne, vilket gör att det är lite knepigt med förvaring. I tidigare bostäder har jag haft en sådan där vagn med korgar av metalltråd i badrummet, men sedan jag flyttade till min nuvarande lägenhet har den legat i källaren eftersom den inte fått plats. Häromdagen tog jag upp vagnen i lägenheten, tillsammans med sakerna som skulle med till gårdsloppisen. Tanken var att jag skulle sälja den, men hur det nu var så tog jag inte med den. Och tur var väl det, för när jag lade ögonen på den igår slog det mig plötsligt att jag kanske kunde göra om den, så att den rymdes i badrummet.
Tyvärr glömde jag i min iver att ta kort på vagnen innan jag satte igång (det där uppe är alltså en efter-bild) men ni vet ju hur de brukar se ut. Jag började med att knipsa av korgarna till lagom storlek, med den ursprungliga sidan som förebild och efter att ha måttat i badrummet. De två pinnar på varje korg som skulle böjas fick vara lite längre, de andra klippte jag lite kortare.

Sedan böjde jag till de längre pinnarna och så var det bara att bygga ihop vagnen och ställa den på plats!

Lite sugen är jag på att strippa av plastklädseln från metalltråden och spraymåla hela rasket i någon roligare färg, men det får bli vid ett senare tillfälle isåfall. Förresten, om någon har en idé om hur de kvarvarande korgdelarna skulle kunna återbrukas, så tig inte still!

Och så glöm inte att titta in hos Klockarbarn för länkar till alla andra återbruksprojekt!

12 kommentarer:

  1. Kan du inte spraymåla över plasten?
    Det kanske inte går.
    Kvarvarande delar ser nästan ut som ett diskställ i barnstorlek. Hamra ut det platt så kan det bli en spalje fr nån blomma?

    SvaraRadera
  2. Verkligen smart! Ser ju alltid lite extra stiligt ut med "platsbyggda" möbler också :)

    SvaraRadera
  3. Vad bra! Förvaring har man aldrig för mycket av!

    SvaraRadera
  4. Går inte resterna att använda som någon form av vägghyllor?

    SvaraRadera
  5. Jag har gjort en hylla i duschen som jag hängde i taket för att slippa göra hål i kakel. Något liknande kan man säkert göra av dina rester också. Om du fäster kedjor på krokar i taket han du fästa korghyllplanen i önskat storlek ... bara en idé.

    Jag har också en vagn som inte passar exakt där jag hade tänkt, ska kolla om det skulle kunna lösas på liknande sätt.

    SvaraRadera
  6. Vilken bra lösning du kom på.

    SvaraRadera
  7. Wow snyggt jobbat! Instämmer i att resterna skulle göra sig utmärkt som spalje. Kanske gula eller rosa sådana på min balkong? ; )

    SvaraRadera
  8. Smart! Men, jösses vilket minimalt toa/badrum du har! Är detta essensen av det omvända talesättet "Finns det stjärterum, finns det hjärterum", månn´tro?? ;)

    SvaraRadera
  9. Snyggt och smart! =) Åhh jag blev inte lite kär i dina nya salt & pepparkar alá flugsvamp..härliga fynd i övrigt också.. =)

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  10. Nu passar den verkligen perfekt i sitt nya hörn!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails