måndag 21 maj 2012

Plantera utanför lådan!

Ja, balkonglådan alltså. Jag fortsätter på temat återanvändning och plantering från förra veckan och visar några olika kärl som fått nya liv som blomkrukor. Hoppas att det kan inspirera någon!
Min fina tekanna, som jag råkade torrkoka så att emaljeringen sprack i botten i vintras, har fått en steviaplanta i sig och står på balkongen.
Jag har också en del kryddor i köksfönstret, som eventuellt får flytta ut när det blivit lite varmare. Både emaljmuggen och såssnipan har jag tidigare haft hyacinter i. Notera persiljan som demonstrerar sitt missnöje över att bli lämnad ensam utan vattning över långhelgen.

En liten blomma, i det här fallet en höstglöd, har planterats om i en kaffekopp. Gulligt och ett bra sätt att använda fina kaffekoppar om man tycker att de är lite snåla att dricka kaffe ur.
Det här är ju ingalunda något nyskapande, men när jag behövde ett större kärl och tog en loppistur för ändamålet så stod det här Kockumshandfatet och väntade på mig, och det passade ju väldigt bra om jag får säga det själv!

En snittblomma kan lika gärna stå i en fin burk som i vas. Om man känner sig osäker på om burken håller tätt, eller inte vill riskera att den rostar, tar man bara ett dricksglas eller liten glasburk och ställer inuti. Bildens krysantemum har förresten stått i mer än två veckor och är fortfarande lika fin - ett bra köp!

Nu börjar återbruksutmaningen att sjunga på sista versen, men även idag finns länkar till övriga deltagare hos Klockarbarn.

9 kommentarer:

  1. Snygga planteringar, gillar retro-emalj och det där är ju ett perfekt sätt att få njuta av den vackra utsidan på!

    SvaraRadera
  2. Fint, har faktiskt just idag tänkt plantera ut lite växtlighet i några stora, gamla kastruller på balkongen :)

    SvaraRadera
  3. Vilka fina planteringar! Det är ju ett perfekt sätt att ta tillvara på även kärl med hål i botten.

    SvaraRadera
  4. Läckert! Detta är ett sånt där projekt som jag länge velat greja, ser ju så coolt ut, men man måste ju spana efter lite fint på loppis först! =)

    SvaraRadera
  5. Älskar tekannan (fast är det inte en kaffepanna?) och den gröna emaljmuggen! Bra återbruk:)

    SvaraRadera
  6. Fint! Den lilla koppen med höstglöd är min favorit. Och så vill jag gärna höra hur du använder stevian. Är sugen på att testa, men vet inte riktigt hur den ska användas.

    SvaraRadera
  7. Hej Ida! Superfint! Gillar tekannan allra bäst :) Vill också gärna höra ngt om Stevia! Har läst ytterst lite om det, något positivt och något negativt, så vore kul att få höra mer! (från någon som jag gissar har satt sig in lite..) :)

    SvaraRadera
  8. Är här första gången, vad fina saker du pysslar med. Det här med att använda lite allt möjligt som krukor är oerhört smakfullt!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails