fredag 18 maj 2012

Köpenhamnstips efterlyses!

Det börjar dra ihop sig till kompishelg i Köpenhamn. Jag ser fram emot detta, inte bara för chansen att få hänga med mina fina vänner, utan också för att jag faktiskt aldrig varit i Köpenhamn. Därför vill jag att ni hjälper mig, så att jag inte missar några guldkorn!
Det här stället måste jag ju bara ta mig till, och så vill jag gärna besöka Christiania, men jag vill ha alla era bästa tips om de smarrigaste smörrebröden, fyndigaste loppisarna, godaste ölen, mysigaste fiken, etc. Gärna med adress och/eller länk, om ni ids. Mange tak!

Bildkälla

6 kommentarer:

  1. Det får mig att tänka på detta inlägg:
    http://virkverket.blogspot.se/2012/03/i-danmark.html
    Nyhavn är fint faktiskt och sen kan jag ju tipsa om den konstgjorda ön som danskarna har byggt. Jag minns inte vad den heter, men det är i princip en sand-ö med några förbindelser till fastlandet. Fint på sommaren förstås (det var då vi var där) men ganska tufft annars med kan jag tycka :)
    Hoppas ni får det bra!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar konstmuseer...så två underbara ställen är först pärlan Den Hirschsprungske samling (för den äldre konsten)http://www.hirschsprung.dk/ & Arken (för den nyare konsten) http://www.arken.dk/ Sedan älskar jag att fika på Glyptoteket - bra fik men också för att vara omgiven av statyer och releifer från romartiden... Må så gott i Köpenhamn!

    SvaraRadera
  3. Jag instämmer med föregående talare och vill då slå ett slag för glyptoketet. Inte nog med att där är ett fantastikt cafe med med läcker miljö där man både kan fika och beställa lättlunch dessutom är utställningarna otroliga. Det är lätt att hela dagen försvinner där!
    Jag vill inte skriva vad du ska göra för det finns massor av info både på nätet och i Kbh. Jag vill säga vad du inte ska göra. Slösa inte bort tiden med att strosa länge på Ströget. Det finns så mycket roligt och spännade på de andra gatorna vid sidan om!
    Ha det gott i Kbh, det är en fantastisk stad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att Ströget är så trångt och tråkigt att man smäller av. Men stig av tåget vid Kastrup och ta en buss in till stan - då får man se mycket som man inte ser annars - som Amager. Eller fortsätt på tåget (om det går, de bygger om) till Nörreport och gå in till stationen därifrån.
      OCh så tycker jag att man ska gå på Arbetarmuseet, det är min favorit.
      Om det är fint väder kan man gå på Tivoli bara för att det är så fint där och för att det finns så goda smörgåsar där. Fast inträdet är ganska dyrt.

      Radera
  4. Gå runt i Christiania o titta på bostäder dvs gå längre än själva huvudgatan. Finns mycket sevärt, men det hade du kanske redan koll på?

    SvaraRadera
  5. När ni är i Köpenhamn är det lättast att hyra cyklar, det finns en billig uthyrning en pendeltågsstation från Centralen "Dybbölsbro". Elmegade och gatorna runt omkring är fantastiska, missa inte Assistens kyrkogården när ni är där. aok.dk har ofta mycket bra tips på vad som är bäst just nu. Om ni har gott om tid är det väl vält att spendera en dag på konstmuseet Louisisana norr om Köpenhamn. Värt att tänka på när man planerar är att söndagarna är mycket mer stängda i Danmark än i Sverige.

    //Anna P

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails