lördag 7 maj 2011

En lördag som levererade.

Sportreferenserna i denna blogg är vanligtvis få, men jag måste låna en idrottsklyscha och säga att loppisen, ja hela dagen idag, levererade. Fyndförväntningarna var som redan nämnts höga. Detta är vad jag kom hem med.

En röd fåtölj och en stor fin plastmatta. Nu kanske ni tänker "skulle hon inte sluta impulsköpa möbler?". Jag kan lugna er med att jag faktiskt varit på jakt, om än inte så aktivt, efter en fåtölj ett tag. Nu ska den gamla gravt nedsuttna Ikea-soffan, som hängt med sen mitten av 80-talet och som ursprungligen tillhört min svägerskas familj, få sluta sina dagar!
Två fina burkar, två tyger och en svartvit sicksackrandig tunika. Det bakre tyget är märkt Almedahls Handtryck och heter Time. Det är designat av Aune Laukkanen, ett namn som inte klingade bekant. Efter en snabb googling kunde jag dock konstatera att hon ligger bakom ett antal mönster som jag känner igen. Här hittade jag ett litet kollage med några av hennes andra verk.
Det andra tyget, som tyvärr är väldigt urblekt, har olika matvaror tryckta på sig. Under varje bild står det "a-vitamin", "c-vitamin" etc. Inte vet jag om det stämmer, men lite roligt är det i alla fall.
En påse med mosaikbitar. De köpte jag på samma ställe där jag för två år sen handlade mosaikbitarna som hamnade på balkongbordet. Jag pratade med damen som sålde och berättade att jag handlat av henne tidigare. Så kom jag på att jag hade en bild av bordet i mobilen, så jag visade henne vad det hade blivit av bitarna och det tyckte hon var roligt.
En tavla (eller rättare sagt en inramad affisch) av Olle Olsson Hagalund. En dam med blommig sjalett och äppelkorg. Hon är fin men ser sorgsen ut.

Förutom detta köpte jag två små "nystan" med snedslå i brunt och mörkgrönt och en barnskottkärra som lilla A ska få (den var nog dagens bästa fynd rent ekonomiskt - fem kronor). Lägg därtill ett härligt soligt väder, två sköna shoppingkamrater och underbar fikabuffé på stans bästa café Bagarstugan. Behöver jag säga att jag är nöjd med dagen!?

3 kommentarer:

  1. Balkongbordet var helt fantastiskt.jag.måste.också:) ska bara hitta lite fin mosaik först! Som andra köpen var inte heller dåliga!

    SvaraRadera
  2. Helt underbara fynd! Skall bli spännande att se vad du skall hitta på med "nya" mosaiken.. =)

    Ha en toppenfin söndag!
    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Loppis är livet! Plastmattan under fåtöljfyndet ser precis ut som en vi hade i barndomshemmet :D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails