måndag 23 maj 2011

Den ryska burken.

Näverburken som jag började på förra helgen i Gysinge har blivit klar. Asken som jag inspirerades av tror jag ursprungligen kom från Ryssland. Den sydda modellen var ny för mig, men jag fastnade för den direkt.
Burken tillverkas av en dubbel cylinder (man lägger alltså ihop två lager näver med de vita sidorna mot varandra) med langettsöm upptill och nedtill. Jag sydde med vaxad lintråd, men det går också att använda t ex ullgarn. Botten är också dubbel och kantas även den med langett. Sedan syr man ihop nederkantens och bottnens langettkanter med varandra. Locket görs förstås på samma sätt och för att piffa till det lite gjorde jag hål i det yttre näverlagret med håltång och lade in en remsa rött skinn. Jag är glad att jag gjorde det, för det lyfte hela burken tycker jag!
Överhuvudtaget är jag väldigt nöjd med burken och den var rolig att göra. Jag funderar på att göra nån mer, kanske i fusad plast.

7 kommentarer:

  1. Oh, vilken fin! Näver är spännande tycker jag - så lätt och samtidigt så starkt!

    Tack för att du avslöjade hur man får ihop delarna också! Alltså att man syr langettstygnen på delarna först och sen syr ihop delarna. Har länge undrat hur tusan man får ihop delarna på samma gång som man får så snygga och jämna langettstygns...

    SvaraRadera
  2. Superduperfin!! Vad roligt att jobba i näver, det skulle jag gärna prova på.

    SvaraRadera
  3. Jättefint! Jag visar en näverburk på min blogg idag som jag gjorde i vintras. Min var väldigt lättgjord men din ser så oändligt mycket proffsigare ut. Fast ändå är jag nöjd över min enkla burk eftersom den ändå blev ett bra exempel på återbruk. Jag har kvar lite näver så jag ska nog prova din variant också. Tack för beskrivningen!

    SvaraRadera
  4. Den är jätte fin! Jag får lust att prova jag med, men det får kanske vänta tills jag är i sverige igen och kan få tag på näver. Hm... eller också får jag prova i något annat material! Mycket inspirerande och tack för beskrivningen på hur man gör!

    SvaraRadera
  5. Härlig näverburk och väggförvaringen här nedan är ju superfin!! Gillar verkligen den ide´n.. =)

    Fick mitt packet idag och jag är mer än nöjd! Tusen tack!! =) <3

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  6. Åh tack för detta! Så fin!

    Har jobbat i näver med att både fläta och att göra tampade burkar....samt sy askar och skålar. Detta var en ny grej för mig och jag har näver kvar så nu ska jag testa.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails