fredag 20 maj 2011

Gambia del fem. Fisket, havet.

Idag är det precis tre månader sedan jag kom hem från Gambia och det känns märkligt att tiden har gått så fort. Samtidigt minns jag så tydligt värmen, sanden, människorna och dofterna.
Här är några bilder från en utflykt till Bakau, där fiskebåtarna varje kväll kommer in med sin fångst, som säljs på en liten marknad. Såvitt jag såg var jag den enda vita personen på hela stranden. Undrar om jag kommer att få uppleva det nån mer gång?
De flesta båtarna var personligt utsmyckade genom målningar i klara färger. Jag föreställer mig att det finns mycket symbolik i de där målningarna. Besvärjelser för fiskelycka och skydd mot det ena och det andra. Det känns behövligt åtminstone, för dem som ska ge sig ut på Atlanten i en dylik farkost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails