tisdag 13 september 2011

Kvällsfunderingar och produktplaceringar.

Idag fick jag ett överraskningsbrev igen! Den här gången var det Agneta Wågman som var avsändare. Med i brevet låg en återbruksnyckelring som hon gjort, jag tror att den är tillverkad av ett bokomslag. Agneta är en gammal bekant och vi har även jobbat tillsammans när jag hade ungdomspraktik (vilket låter som någon slags samhällstjänst, men var en form av arbetsmarknadsåtgärd) på Värmlands museum i slutet av 90-talet. Numera bor Agneta i Nora och är konsthantverkare. Hon jobbar mycket med återbruk och gör bl a roliga tavlor av hiskeliga souvenirer från loppis. Man kan se en del av hennes grejer på Kravallslöjdsbloggen där hon var gästskribent för ett tag sedan och på Wendinskan där hon säljer en del alster, bl a liknande nyckelringar som den jag fick. Tack snälla Agneta, ditt brev piggade upp en gråmulen tisdag!
Annars funderar jag över om så gröna tomater som de nedan kan förväntas rodna om man plockar in dem. Dessa är bara en liten del av alla tomater som kommit på mina två plantor, men nu tror jag inte att solskenet räcker till för att ge dem någon mer färg, så jag måste hitta på något annat. En tomatkuvös skulle man ha!
Jag funderar också över om jag ska repa upp stickningen från igår kväll. När jag rotade i garnförrådet häromdagen hittade jag en härva handspunnen och -färgad ull som jag köpt på Tradera för länge sedan och igår när jag hade två kompisar här på pysselkväll började jag sticka på denna tingest. Tanken var att det skulle bli någon slags tubhalsduk, men jag tror inte jag tycker att 1x1-ribben känns riktigt hundra.
Vad tycker ni?

6 kommentarer:

  1. Jag tycker stickningen blev riktigt häftig! Sen när det gäller tomaterna så jorå, jag har tagit in helt gröna tomater (såg precis ut som dina!), de mognade fint även om det tog lång tid och blev supergoda!!!

    SvaraRadera
  2. Tomaterna!
    Fick ett tips för några år sedan som jag nu njuter av varje höst: Plocka inte in tomaterna en och en för att mogna. Klipp istället av hela stammen de sitter på och behåll bladen på. Häng hela kvisten uppochner i ett fönster för att mogna. Det finns visst något i det gröna som gör att tomaterna mognar bättre. Förra året hade jag en hel tomatgardin i mitt köksfönster, tomaterna mognade pö om pö och jag hade egenodlade färska tomater långt in i november!
    / Tina Jensen

    SvaraRadera
  3. ...om du gillar marmelad så rekommenderar jag grön-tomat-marmelad med ingefära :)(kolla vår kokbok eller nätet för recept)

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tinas tomat-förslag funkar, jag lovar, men har man inga fönster att avvara kan man göra soppa på dom (eller sylt, som Madde föreslår). Jag använder detta recept fast byter ut skinkan, som jag inte har någon aning om hur är, med vanlig rökt korv: http://www.epicurious.com/recipes/food/views/Green-Tomato-Soup-230446 Det blir jättegott.

    Vilket kul mönster det blir på stickningen av det där garnet! :D

    - Mira

    SvaraRadera
  5. Tack för era tomat-tips! Det där med att hänga dem upp och ner i ett fönster har jag faktiskt hört tidigare, så det kanske jag ska ta och prova.

    SvaraRadera
  6. Stickningen blev riktigt läcker. Ovanligt fin effekt av det flamfärgade garnet. Har bokmärke det för att ta fram när jag ska färga.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails