onsdag 21 januari 2015

Bee's wraps.

För ett tag sedan hörde jag talas om Bee's wraps, som är ett plastfritt och återanvändningsbart alternativ till folie och plastpåsar. Det är helt enkelt tygdukar impregnerade med bivax* som används att slå in mat i eller att täcka över kärl med. Efter användning diskar man dem med kallt vatten och lite diskmedel, låter dem torka och sedan kan de användas på nytt.
Det finns färdiga att köpa, men man kan också göra dem själv. Häromdagen dök det upp en länk i mitt facebookflöde som påminde mig om detta och det var den lilla knuff jag behövde för att komma igång.


Jag följde den här beskrivningen, som funkade bra förutom att det gick åt lite mer vax än beskrivet. Ekologiskt bivax hade jag hemma, en rest från när vi gjorde hudvårdsprodukter, och tyg har jag ju också en del av...


Totalt gjorde jag fem stycken i lite olika storlekar. Mest använd än så länge är den gröna blommiga ovan, som jag svept in osten i. Jag har försökt läsa på lite om hur de verkar fungera och har hittat övervägande positiva omdömen. Får väl återkomma med en egen recension efter en tids användning.

*Köpevarianterna verkar oftast vara indränkta med en blandning av bivax, jojobaolja och kåda, men jag använde bara vax till mina. Såvitt jag kunnat läsa mig till ska det inte göra någon större skillnad.

6 kommentarer:

  1. Åh det här var ett bra tips! Måste jag försöka prova. Är bra trött på all hemsk plast!

    SvaraRadera
  2. Kul att du har testat! Det är sånt man aldrig blir färdig att göra...
    Blir kul att höra en recension sen!

    SvaraRadera
  3. Spännande! ser fram emot att få veta hur det fungerar.

    SvaraRadera
  4. Fett! Detta sparar jag i väntan på din utvärdering och lyder det gott - då har du en som följer ditt goda exempel!

    SvaraRadera
  5. Väntar också ivrigt på testutlåtande. Håller det ute luften så att osten inte torkar?

    SvaraRadera
  6. Hur har det gått? Vore kul med en recension!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails