söndag 18 januari 2015

Alla stickar Gudrun!

För ett par månader sedan hittade jag ett nytt stickcafégäng, som jag anslutit mig till. I vår gemensamma facebook-grupp började vi prata om vanten Gudrun, som det visade sig att flera av oss var sugna på att sticka. Jag föreslog att vi skulle göra en knit-a-long och inom ett dygn var det flera av oss som köpt mönstret, letat fram lämpliga garner och lagt upp. Snabba ryck, alltså!


Jag håller kvar vid min ambition att i möjligaste mån använda garn som jag redan har hemma. Gudrun stickas i ganska tunt garn, t ex sockgarn eller Drops Alpacka. Båda varianterna hade jag en del av, men valet föll på sockgarn, eftersom jag trodde att det skulle ge ett bättre definierat mönster än alpackan, som ju är lite luddigare. Gult Trekking Tweed och mörkgrått Fabel blev det. Den första vanten blev färdig på några dagar och den andra är på stickorna nu.


Jag ser verkligen fram emot att få se alla de olika Gudrun-varianterna som kommer ut av knit-a-longen! Jag tror att vi är ett tiotal deltagare och ingen vante blir nog den andra lik. Jag hoppas kunna få till en bild på alla vantarna när vi är färdiga.


När jag är klar med de här vantarna ska jag sticka något som inte är gult och grått, jag lovar!

Det här blir mitt bidrag till bloggutmaningen I mina händer, som Mitt hem är min borg anordnar.

11 kommentarer:

  1. Vad coolt att kombinera ett ställningstagande med hantverk. Hoppas också du får till en bild sen, vore kul att se era olika tolkningar.

    SvaraRadera
  2. Så snygga!! Önskar jag kunde sticka mönster. Men det är för pilligt... Jag blir bara frustrerad.

    SvaraRadera
  3. Men va fina, måste köpa mönstret jag också! Gillar din färgsättning också!

    SvaraRadera
  4. Vilket jobb du har haft med den snygga vanten!

    SvaraRadera
  5. Ha ha! Har aldrig sett den förr men den var ju helt underbar, även namnet! En riktig "käftsmäll", men endast bildligt hoppas jag. Vore superkul att se alla olika Gudruns sen. Kul att du är med i utmaningen.

    SvaraRadera
  6. Jättefina! Snygg färgkombo när den gula är lite smutsad i tonen!

    SvaraRadera
  7. Bästa vantarna jag sett hittills!! Absolut!

    SvaraRadera
  8. Älskar dem!! Så jäääääävla snygga! Är också sugen på att sticka dem här och jag behöver verkligen tumvantar. Återkommer!

    SvaraRadera
  9. Jag vill också sticka Gudrun! Fast jag har precis lärt mig att sticka och det känns som ett alldeles för avancerat mönster för mig. Men jag vill verkligen! Till mig och till olika vänner. Världens bästa present skulle det bli :) Det här med mönster verkar läskigt men jag har som stick-mål att en gång kunna sticka Gudrun. Din är verkligen supersnygg!

    SvaraRadera
  10. Så fina! Från någon som inte är så förtjust i gult, vilken bra färgkombo. Hoppas du får till den där bilden på alla era olika tolkninger sen!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails