måndag 16 juni 2014

Vad är det som gror?

I år provar jag för första gången att odla i pallkrage. Mitt hyresbolag har sponsrat alla som vill med både odlingslådor och jord, sjangdobelt värre! Jag har varit extremt sen med att få grejer i jorden, men till slut kom det ner lite frön förra helgen i alla fall.
Det ryms ju inte så mycket i en pallkrage, men det kan ändå vara lätt att glömma vad man sått på vilken rad. För att ha lite koll på vad det är som kommer upp, tog jag några loppade bestick och tillverkade skyltar. Med hjälp av hammare och bokstavspunsar bankade jag in namnen på skaften, och sedan var det bara att trycka ner besticken i jorden. Snabbt och enkelt!





Bredvid pallkragen har jag tomat- och paprikaplantor i mina gamla buljonghinkar från lasarettsköket (fula som stryk men still going strong) som jag odlat i flera år tidigare. Jag har också loppat på mig en massa terrakottakrukor, i vilka jag har kryddor och smultron.


Smultronplantorna odlar jag på höjden, efter en idé som jag sett på Pinterest. Konstruktionen är superenkel men smart; bara att ta en käpp, eller som i det här fallet ett armeringsjärn, trycka ner i marken och trä på krukorna genom dräneringshålet i botten. Perfekt om man har en begränsad yta att odla på!


Det här blir mitt bidrag till återbruksutmaningen hos Klockarbarn, som fortsätter i ytterligare två veckor.

11 kommentarer:

  1. Jätteläcker med krukorna! Hoppas du får skörda i riklig mängd framöver !

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Gillar både skedarna och krukorna på pinne!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina markörer! Hoppas du får en god skörd och att krukorna på höjd ger många bär!

    SvaraRadera
  4. Vilka bra idéer både med besticken och smultronkrukorna! Själv sådde jag ganska mycket och var helt säker på att jag skulle minnas både vad och var... Var hittar man bokstavspunsar? Detta måste jag testa till nästa säsong! Lycka till med skörden!

    SvaraRadera
  5. Vilket bra hyresbolag! Och väldigt fina växtpinnar. Vi knåpade ihop av en slaktad persienn. Väldigt praktiska, men inte lika fina som dina =)

    SvaraRadera
  6. Shit va smart med krukorna på höjden!!! Härmar direkt :)

    SvaraRadera
  7. Snyggt. Gillar också krukorna på höjden. Den idéen har jag också "pinnat" men inte kommit till skott.

    SvaraRadera
  8. Åh! Älskar de där markörerna! Klår mina glasspinnar med blyertsskrift med längder! ;)

    SvaraRadera
  9. Super smart løsning med krukkerne på metalspydet :-)

    SvaraRadera
  10. Superfint! <3 Hoppas att det kommer bli fin skörd för dig, jag har också varit grymt sen med att få fröna i jord i år..men men det är bara att hålla tummarna och hoppas på tur! =)

    SvaraRadera
  11. Men alltså NEJ vad fint med skedarna!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails