fredag 19 juli 2013

Remake: klänning blir blus.


För ett tag sedan hittade jag en gammal klänning från Gudrun Sjödén, som jag köpt för säkert tio år sedan och knappt använt, i ett skåp hemma hos mina föräldrar. Jag tog hem den till mig och har tittat lite på den sedan dess, kommit fram till att jag gillar tyget, men att jag troligen inte skulle börja använda klänningen nu heller och att den förtjänade ett bättre öde. Därför bestämde jag mig för att sy om den till något mer användbart.



Från början såg klänningen ut såhär. Skön kvalitet (bomull/linne), fint mönster, men lite avig längd. Liksom varken lång eller kort. Och hur många dagar per svensk sommar känns det egentligen lockande att gå i ärmlöst?


Jag började med att rita av ärmhålen på mönsterpapper och göra ett ärmmönster. Klänningen hade sprund med knappar i sidorna nertill. Den detaljen ville jag gärna utnyttja, så jag klippte ärmarna så att knappslån hamnade mitt på dem. Ärmarna når strax nedanför armbågen och är ganska vida. Jag rynkade dem lite nedtill och gjorde ett kantband av överblivet tyg, så att de blev lite puffiga.


Det blev lite kvar av nederkanten efter att jag klippt ut ärmarna. En av de bitarna blev en liten ficka. Knappslån i nacken fanns på klänningen från början.


I den här formen gillar jag (ex-)klänningen mycket bättre och har redan använt den flera gånger.

10 kommentarer:

  1. Jättesnyggt, jag gillar också sådana där detaljer. Detaljer som kanske inte syns förrän man kan ta en närmare titt.

    SvaraRadera
  2. Hvor er det godt lavet.
    Den er blevet rigtig fin, den skal du nok få brugt.

    SvaraRadera
  3. Shit vilket jobb! Assnyggt!! Diggar knappslån på ärmarna.

    SvaraRadera
  4. Wow, vilken re-make! Verkligen lyckat resultat! Håller med om att tyget är väldigt fint, men klänningsmodellen känns väldigt 90-tal, och lite tråkig. Mkt bättre som blus! :-)

    SvaraRadera
  5. Snygg re-make! Och VERKLIGEN snygg ny header! *imponerad*

    SvaraRadera
  6. Snyggt! Och nu vet jag precis vad jag ska göra med min klänning som bara hänger i garderoben. Den kommer bli perfekt som blus eller tröja eller skjorta eller vad man nu ska kalla den:-)Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  7. Blev jättefin! Min mamma har den klänningen och passar fint i den! Ska dock visa henne ditt inlägg!

    SvaraRadera
  8. Här tvångsmässigt läst en blogg där bloggaren gör om kläder i rasande fart, tycker inte att dom färdiga kläderna alltid är så snygga, men jag är sjukt inspirerad att göra om jag med. Och nu visar du denna, blev ju fantastiskt fin! Så smart användning av sprunden på sidorna av ärmarna! och en klänning till blus- super, jag är inte alls förtjust i ärmlöst, men nu vet jag att det kan bli annat:) slänger med adressen till den där tjejen
    http://refashionista.net

    SvaraRadera
  9. Jättefin!! Låter himla enkelt när du beskriver remake roaden.. antar dock att det krävs lite färdighet att få det så snyggt :) Att åter ge liv till gamla paltor som bara hänger till ingen nytta, är väl en ypperlig miljövänlig åtgärd!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails