tisdag 24 oktober 2017

Om varför jag droppat Drops.

För ett tag sedan nämnde jag i ett inlägg att jag bojkottar Drops och fick i en kommentar till det inlägget en fråga om varför. Det grundar sig i en incident för något år sedan, som blev ganska uppmärksammad i stickvärlden, då Drops publicerade ett mönster som var en uppenbar kopia av stickdesignern Martina Behms sjal Leftie. Det var inte första gången som Drops plagierade en fristående designers verk, men den här kopian fick många stickare att reagera och skriva kommentarer till Drops både på deras hemsida och i sociala medier. Det i sig kan man ju tycka är illa nog, men vad som gjorde det hela ännu mer pinsamt var Drops sätt att bemöta denna kritik. Eller rättare sagt, inte bemöta. De valde nämligen att hantera kritiken genom att blockera alla som kommenterat på deras instagramsida (jag var en av dem, det tog max en kvart från att jag skrivit min kommentar tills jag var blockad) och genom att lägga in något slags spärr i sitt eget kommentarsfält, så att kommentarer som innehöll bl a Martina Behms namn eller orden kopia, plagiat eller namnet på originaldesignen, inte kunde publiceras.

Vad får mig då att ta upp detta nu? Jo, Drops har gjort om samma sak igen. Denna gång är det stickdesignern Maja Karlsson som fått sitt mönster Majas mamelucker kopierat, och inte heller denna gång går det att skriva kommentarer på Drops hemsida. Därför lyfter jag det här på bloggen istället. Återigen har saken fått ganska stor spridning på sociala medier och det har startats en knit-along av originalmönstret, precis som det gjorde med Leftie. Jag har länge varit sugen på att sticka mameluckerna och nu ska jag verkligen försöka prioritera det framöver.

Det kan inte nog betonas hur uselt det är av ett stort företag att kopiera små designers verk, istället för att köpa rättigheterna till designen eller anlita duktiga stickdesigners till att skapa mönster för dem, och ännu mer uselt är det att censurera och blockera kritiska röster. Detta vill jag inte stötta och därför har jag slutat köpa Drops garner.

5 kommentarer:

  1. Min dotter besökte en garnaffär och hörde att man där valt att bojkotta Drops alla garner och mönster, just med hänvisning till att de plagierat designer från nätet. Och att det kanske är därför Drops nu säljer sina garner via AdLibris också.
    Det är förstås knepigt det här med plagiering, vad är att plagiera och vad är att inspireras av? Men deras hantering av kommentarer låter ju verkligen som att de känner sig skyldiga!

    SvaraRadera
  2. Jeg droppet Drops for lenge siden, og er ikke akkurat imponert over denne oppførselen. Men har sett plagiering fra en stor norsk garn- og oppskriftsprodusent nå i år også, og det er ubehagelig. Indie-designerne burde beskyttes, ikke stjeles fra. Jeg må bare trøste meg med at jeg ikke har støttet Drops på flere år og sannsynligvis ikke kommer til å kjøpe noe derifra noensinne.

    SvaraRadera
  3. Heja dej och alla andra som bojkottar Drops!

    SvaraRadera
  4. Intressant att få veta bakgrunden till Drops-droppet. Jag har för egen del tyckt, att det varit av nytta för mig, när jag haft garn av en viss grovlek och letat passande mönster.
    Jag har nog dragit nytta av deras generositet att dela med sig av sina mönster. Hur de sedan kommit över mönstren och deras ursprung, har jag inte ens reflekterat över. Det är klart att man som designer vill få lön för mödan, men internet möjliggör en spridning, som är svår att kontrollera. Att det sedan är svårt att få rätt eller att framföra kritik får stå för Drops policy. I vår lokala tidning t ex refuserar de t o m insändare. Håller på dig!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails