måndag 27 oktober 2014

Den hemlighetsfulla lampskärmen.

För något år sedan köpte jag den här golvlampan på en av mina mest frekventerade loppisar. Jag gillade själva lampfoten och hur lampan liksom hängde från den. Skärmens form var också fin, men tyget den var klädd med - ett grådassigt spetstyg i syntet, dammigt och lite sprött av ålder och fodrat med ett blekgrönt tyg i lika syntetiskt material - not so much.
Hur det nu var så sprättade jag upp och sparade spetstyget i alla fall, eftersom jag hade en plan, som jag till slut iverksatte för ett litet tag sedan. Jag klippte till en bit naturvitt tyg från ett kasserat lakan i motsvarande storlek som spetstyget. Sedan lade jag spetstyget ovanpå lakansväven, nålade fast det på några ställen och sprayade sedan över alltsammans med vit sprayfärg. Sedan sydde jag ihop lakansväven i kortsidorna och gjorde resårkanaler i över- och nederkant, innan jag åter apterade den på lampfoten.


Resultatet blev en lite hemlighetsfull lampskärm, med ett inverterat spetsmönster, som kan anas när lampan är släckt, men framträder tydligt när man tänder.

6 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails