torsdag 10 oktober 2013

Något att dregla över.


På beställning har jag sytt två dregglisar till min brorson Frallan. De mönstrade tygerna kommer från Vamlingbolaget. Jag köpte en hel påse med spillbitar i olika färger och mönster när jag besökte deras butik i Stockholm förra sommaren, men det här var faktiskt det första jag fick sytt av dem. Baksidan är av fleece från en loppad filt. Mönstret skrev jag ut från nätet för ett tag sedan, jag har för mig att det var det här. Snabbt och enkelt gick det att vändsy dem och sy en stickning runt.
En del dregglisar har två tryckknappar, så att man kan justera storleken, men jag hade tillfälle att prova både på Frallan och på Lilla A, som ju är tre. I och med att båda kunde ha den, nöjde jag mig med en knapp, för då känns det ju som att storleken borde funka både nu och senare.
Och jag är glad åt mina plasttryckknappar och min tryckknappstång! Att sätta tryckknappar har tidigare varit ett trauma likvärdigt öljetterna, men nu är det gjort på tre röda. Snyggt blir det och håller gör det också verkar det som.

5 kommentarer:

  1. Titta, så bra! Tack för länk till mönster (eller monster som det blir i cyberspace, haha). Nu ska jag sy ett gäng till min dreggelpojke för att komplettera de finfina jag köpte från annas alster!

    SvaraRadera
  2. Har du också skaffat kam-tång med tillhörande knappar? Tycker också de är toppen! Så himla lätt o smidigt. O så får man ju fina färger att välja mellan också.
    Grymt snygga tyger! Blev helt kär i färgkombinationerna!

    SvaraRadera
  3. Hej igen! Nu har jag sytt en dregglis. Oooh, så bra! Sydde du med vanlig raksöm eller elastisk? Det kanske är en dum fråga, men jag tänkte att... dregglisen används ju inte så elastiskt, så det kanske inte behövs???

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag gillar din blogg jättemycket och kollar in den ganska ofta. Är dock väldigt dålig på att kommentera, men nu så! Tack för all inspiration! Nu måste jag bara fråga om tryck-knapparna och tillhörande tång. Vad är det för verktyg, var kan man köpa den, vad kostar den? Har gått och grubblat på detta ända sedan du skrev inlägget. :)
    /L

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails