lördag 7 september 2013

Lördagsutflykt.

Idag åkte jag till Avesta för att gå på Gör Det Själv-mässan. Tyvärr måste jag säga att den var en besvikelse. Jag hade förväntat mig dels ett större utbud och dels andra grejer. Mera bygg och trädgård och återbruk och sådant. Men det var mest måleri, gipstomtar, aloe vera-produkter (som jag överhuvudtaget inte fattar vad de hade med DIY att göra) och ett bord där det skyltades om återbruk samtidigt som det såldes nyproducerade tyger i långa banor. Den största behållningen för min del var att jag fick möjlighet att provsy en overlockmaskin, men det hade jag ju lika väl kunnat göra på symaskinsaffären här i stan. Nu låter jag väldigt negativ märker jag. Jag önskar att jag haft mer beröm att komma med, för jag tycker att det var ett så trevligt och bra initiativ och hade ganska höga förväntningar, men det kändes helt enkelt inte värt en resa på 7-8 mil enkel väg.

Dock var inte utflykten förgäves, eftersom jag också fick tillfälle att besöka Verket och Avesta Art, som ligger bredvid mässlokalen och som jag inte varit på tidigare. Verket är ett gammalt järnverk där mycket av den gamla industrimiljön finns bevarad och där utställningen Avesta Art med ett antal samtida konstnärer är inrymd.



Utställningen var fin och miljön som sagt riktigt häftig, om än inte så lättillgänglig med vindlande trätrappor och ojämna betonggolv. Men det jag tyckte allra bäst om var barn- och familjeutrymmena. Det fanns en välutrustad måleriverkstad med massor av papper, tapeter, färg och glitter och jag vet inte allt. Sedan fanns det ett "matterum" med allehanda kluriga pussel och knep och knåp, ett "optikrum" där temat var olika optiska fenomen; ljus och färger och strålning och sådant, ett Alfons Åberg-rum med filmvisning och utklädningskläder och - nästan roligast av allt - ett rum med instrument av stålfjädrar, oljefat, rör och annat, där man fick låna sig en trumpinne och prova alla instrumenten.




Lägg till detta ett par lyckade loppisbesök längs vägen och jag är helt tillfreds med min dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails