tisdag 30 april 2013

Maja på Gettorget.

Majbrasor i all ära, men idag valde jag en lokal valborgstradition istället. I stadsdelen Östanfors här i Falun reser man nämligen varje år den så kallade Maja på Gettorget, en majstång med kvinnohuvud.


Först bärs Maja fram, till fiolmusik givetvis (Äppelbo gånglåt och Gärdebylåten; sambandet med Maja är oklart, men är man i Dalarna så är man!) och smyckas med halsband och örhängen av urblåsta målade ägg. Sedan reses hon och så följer lite mer musik och ett vårtal av någon lokal förmåga.





Maja på Gettorget är en tradition med gamla anor, åtminstone från 1800-talet, möjligen även 1700-talet. På Falu kommuns och stadsdelen Östanfors hemsidor kan man läsa mer om Maja.


Jag har tidigare skrivit om Östanfors i samband med den årliga adventsfönsterpromenaden som också äger rum där. Kul med lokala traditioner!

Hoppas att ni alla får en trevlig valborgsmässoafton och första maj! Det känns lyxigt med en ledig dag sådär mitt i veckan tycker jag, lite som en minihelg. Städning och första majtåg är vad jag har tänkt att hinna med på den.

4 kommentarer:

  1. Alltså Dalarna. Ni verkar inte riktigt kloka där uppe;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skyll inte på mig, jag är ju värmlänning! :)

      Radera
  2. Midsommarstång redan vid Valborg... Haha! ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails