söndag 24 februari 2013

Barn och garn.




Igår på slöjdklubben gjorde vi något som jag själv varit sugen på att testa länge, nämligen färga garn i mikrovågsugn. Det var riktigt kul och något som jag definitivt vill göra igen (synd bara att jag inte äger någon mikro). Det passade även bra för barnen, även om flera tyckte att de cirka 10 minuter som garnet behövde vara i mikron kändes som en evighet. Kanske hade det varit bra med en lite mer oöm miljö än Vuxenskolans kök, men vi höll hårt på att man bara fick vara på diskbänken med färgen och det funkade bra. Barnen fick jobba två och två och det blev också en övning i att turas om och att vänta.


Förutom att färga garn fick barnen också göra ägg av papier mache och garn med tapetklister, som en förberedelse inför nästa träff strax innan påsk.


För den som blir sugen på att själv färga garn i mikrovågsugn finns en utmärkt beskrivning här. Färgerna vi använde var yllefärg från Zenit.

4 kommentarer:

  1. Vad roligt att färga garn själv! Jag har inte heller micro men det verkar onekligen enklare så.

    SvaraRadera
  2. Verkligen inspirerande! Här skulle jag definitivt ha hängt i min barn/ungdom!!

    SvaraRadera
  3. Det ser verkligen roligt ut, och vilka fina färgkombinationer de fick till.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails