tisdag 8 mars 2011

Fittisdagen...

... har jag inhämtat att det kan kallas när internationella kvinnodagen och semmeldagen råkar sammanfalla. (Undrar förresten om det har hänt nån mer gång än idag?)
I alla fall, jag letade efter nån slags kvinnodagsfirande eller manifestation här i stan att delta i, men förgäves. Så för att åtminstone göra nånting konkret skänkte jag lite pengar till välgörande ändamål för kvinnor och flickor. Sen kom jag på att jag gärna vill utmana er läsare att göra samma sak! Nu är det ju lite i elfte timmen, men det är lyckligtvis inte för sent imorgon heller. Några förslag:

Bli fadder åt en flicka via ActionAid.
Stöd Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR.
Webaidshop, som jag själv använde mig av, har flera alternativ som kommer flickor och kvinnor till gagn. Bekosta en förlossning på sjukhus för en kvinna i Kongo eller en utbildningsplats åt en kenyansk flicka som därmed undgår könsstympning, eller låt flickor i Mocambique få slippa arbeta och vara barn en stund genom att stödja ett projekt som låter flickor spela fotboll.
Stöd organisationen Kvinna till kvinna som arbetar för kvinnor i konfliktområden.
Bidra till forskningen om hjärtsjukdom hos kvinnor hos Hjärt-Lungfonden.

De flesta av ovanstående tar emot engångsbidrag om man inte vill skänka pengar på regelbunden basis. Man kan i viss mån välja summa själv, även om de flesta verkar ha ett minimibelopp på 100 kronor. Här finns bra information för den som vill kolla upp en organisation innan man skänker pengar.

4 kommentarer:

  1. Vilket bra initiativ!
    Tråkigt att det mest händer saker i storstäderna på Kvinnodagen, i Stockholm var det full rulle med demonstrationer, fester och seminarier. Hoppas på mer sånt även i mindre städer!
    Tack för dina fina komplimanger på min blogg :) Jag försöker bli lite mer aktiv och kreativiteten är i full gång så det kommer nog mer!

    SvaraRadera
  2. Visst är det lite sjukt att småsummor (som det många gånger är) gör så vansinnigt stor skillnad för de som är födda på "fel" plats?

    SvaraRadera
  3. Cilla: I ärlighetens namn fanns det ETT evenemang, en barnvagnsmarsch arrangerad av RFSU för att uppmärksamma kvinnodödlighet i samband med graviditet/förlossning eller aborter. Den var dock mitt på dagen när jag jobbade, så jag kunde inte delta.
    TokTova: Ja, verkligen. Jag betalade t ex in 150 kr till Webaid igår, det räcker för att bekosta en förlossning på sjukhus vilket potentiellt kan utgöra skillnaden mellan liv och död för både mamma och barn. Det är liksom ett par uteluncher eller ett billigt klädesplagg eller nåt för en annan. Sjukt var ordet.

    SvaraRadera
  4. Bra initiativ! Ska bara varna lite för actionaid, skänkte pengar dit för några år sedan och blev sen bombad med post och uppringd om att dom vill att jag ska ge mer. Kändes inte så seriöst...:/
    /Sara

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails