onsdag 3 februari 2010

Spetsfynd.

Idag var jag på jobbutflykt och slank in i en antik- och kuriosabutik för att fördriva några minuter i väntan på min arbetskamrat tillika lunchsällskap. Där hittade jag, förutom en pratglad butiksinnehavare, en chokladkartong full med gamla spetsar. Ett riktigt fynd, särskilt om man ser till den individuella prissättningen på spetsarna (de flesta var prismärkta, den dyraste var märkt 180 kr, vilket var ganska intressant med tanke på att hela lådan gick på 150). :)
 
 
När jag kom hem räknade jag till 37 spetsar, från ett par decimeter långa och uppåt. Det fanns ett par dubbletter, men de flesta är olika. Nästan alla är virkade, några få knypplade.
Nu är ju inte jag den skirt romantiska spetstypen riktigt, så jag kommer nog kanske att färga en del av spetsarna för att de ska kännas mer användbara. Med så många spetsar finns det ju utrymme att leka lite...

Och så har jag varit på stickcafé också. Dock utan att sticka en endaste maska.

2 kommentarer:

  1. Så spännande att ha en så stor samling spetsar att botanisera bland!

    Jepp, det går fint fint att färga med karamellfärg! :-)
    Det du behöver förrutom karamellfärg är vatten och ngt surt. Amerikansa sidor säger vitvinsvinäger, men det känns onödigt lyxigt och dyrt tycker jag, så själv kör jag med ättika. Samma princip som beskrivs när man ska färga med Kool-aid, äggfärg eller sån här färg som Fale Artut färgat med här: http://faleartut.blogspot.com/2010/02/varfarger.html

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails