måndag 1 februari 2010

Nygammal kjol.

Den här fina kjolen, uppenbarligen hemsydd, i 70-talsmönstrad manchester hittade jag på Myrorna i fredags. Jag köpte den genast, trots att den var för liten i midjan och tänkte att jag ju kunde sy om den lite. Till saken hör att jag ofta tänker så, men för det mesta är steget rätt långt från tanke till handling. Den här gången chockade jag dock mig själv med att redan två dagar senare plocka fram symaskinen och kjolen och skrida till verket.
  
  
Eftersom kjolen inte bara var för smal, utan även för lång för min smak, sprättade jag helt enkelt bort blixtlåset och linningen, klippte av en bit upptill på kjolen och använde en del av den bortklippta biten till att förlänga linningen (vad gör man inte för att slippa sy knapphål?). Sen sprättade jag upp sidsömmen lite, sydde tillbaka blixtlåset och till sist linningen. Knapphålet var lite trasigt, så det fick en förstärkningssöm. Tillbaka med den gamla knappen och kjolen var klar för användning!

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails