måndag 7 september 2009

Breakfast in Berlin.

Jag tänkte att det var dags nu att skriva lite om Polenresan. Dock har jag så många bilder, och väntar på ytterligare några, så jag har bestämt mig för att sprida ut det på flera inlägg, och vi börjar med resans första dag.
Resan jag var med på var alltså en gruppresa med slöjd- och hantverkstema. Vi startade på onsdag kväll i Malmö och åkte tåg hela vägen till Kraków, vilket tog närmare ett dygn (jag för min del hade ju dessförinnan också suttit på tåget ett antal timmar bara för att ta mig till Malmö).
Tidigt på torsdag morgon var vi framme i Berlin, där vi hade ett uppehåll på fyra timmar. Lagom för att hinna med frukost (till min stora glädje fanns det flera matställen öppna på Hauptbahnhof trots att klockan bara var sådär 5.45) och lite snabbturistande, alltså. Jag har aldrig varit i Berlin, men vi hann ta en promenad till Brandenburger Tor och tillbaka. Trots att det var vardag och klockan då hunnit bli runt 8 var det väldigt stilla och nästan folktomt på alla gator, så det kändes som att vi var i en småstad.
   
Soluppgången var vår frukostutsikt från Europaplatz.
   
 Berlins sevärdheter behändigt samlade på ett ställe.
   
Tjugo i tio avgick tåget mot Kraków. Under resan hade vi möjlighet att sy lavendelpåsar och/eller prova på karvsnitt. Det här med att befatta sig med en kniv kändes inte helt klockrent efter den korta nattsömnen på tåget, så det blev lite broderi för min del. Trots alla timmar på tåget blev inte påsen färdig, antagligen på grund av att jag spenderade en stor del av tiden tittande (och fotande) ut genom fönstret istället.
   
Eftersom jag inte märkte när vi rullade över den polska gränsen så ska jag låta det vara osagt på vilken sida den här bilden är tagen, men mintgrön och turkos verkade vara en populär husfärg på den polska landsbygden.
   
   
Jag roade mig också med att "läsa" en tidning som fanns i stolsfickan, och fick genast mina onda aningar om den polska fonotaxen bekräftade. "jszcz" liksom! Och "w" är ett eget ord. Lite galet, men underhållande.
    
     
Det allmänna intrycket av landsbygden var att det såg ganska nedslitet och fattigt ut. De flesta hus hade trädgårdar och jag antar att det i viss mån är för självhushållning. I östra Tyskland/västra Polen liknade landskapet på många håll faktiskt det mellansvenska, med en hel del skog.
    
Färgglada tågvagnar på en i övrigt ganska grå station, tyvärr minns jag inte i vilken stad.
    
En stor nackdel med tågresan var att det tog flera timmar innan det fanns någon möjlighet att äta! Först vid 14.30 dök en liten fikavagn upp, som sålde kaffe/te, chips, kex och godis. Ytterligare ett par timmar senare öppnade äntligen restaurangvagnen och invaderades genast av hungriga skandinaver.
Strax före 20-tiden kom vi äntligen fram till tågets slutstation, Kraków. Guiden Sigge mötte upp vid tåget och tog oss med till en restaurang för efterlängtad middag. Vi fick oss också lite polsk folkdans till livs innan det var dags att checka in på hotellet och falla i djup sömn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails