tisdag 25 augusti 2009

På väg!

Nu har jag packat väskan och imorgon bär det av mot Polen och Kraków. Eftersom jag ska åka tåg hela vägen tror jag dock att det dröjer ända till torsdag kväll innan jag är framme.
Jag har aldrig varit i Polen, men det är ju kul att komma till nya platser och östeuropa är jag nyfiken på rent allmänt, så det ska bli spännande! Eftersom jag ännu inte listat ut hur det här med sms-bloggande funkar får jag se om jag hittar någon dator att rapportera från, annars berättar jag mer när jag kommit hem.

Igår kväll läste jag i guideboken och fastnade förstås på kapitlet med användbara ord och fraser. Det var snabbt konstaterat att det polska ljudsystemet åtminstone i teorin övergår mitt förstånd. (Artikulationsförmågan ska vi bara inte tala om.) S, c och z i olika kombinationer, gärna kryddat med lite diakritiska tecken, verkar vara de mest frekventa bokstäverna och att rada upp sådär 6-7 konsonanter efter varandra tycks inte heller vara ovanligt. Hoppas att de pratar engelska!

2 kommentarer:

  1. Ville bara ge lite beröm för den grymma titeln på bloggen. Och lycka till med polskan. Det är verkligen svårt, du har rätt, alla sje-ljud är superluriga. jag var i Polen för några år sedan, hade då också en polsk flickvän, så jag försökte lägga manken till. Försökte verkligen, och lärde mig några fraser, men man glömmer så snabbt. Tyvärr är väl engelskakunskaperna där mycket varierande, beror förstås lite på landsbygd/stad.

    SvaraRadera
  2. Tack Tobias! Kul med snälla kommentarer från okända människor! Tack vare vår polska men svensktalande guide kunde jag få svar på några av mina fonetiska frågor, men hittills har jag bara lyckats lära mig fyra ord tror jag. :) Inte lätt att vara kunskapstörstande språknörd i detta land...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails