onsdag 21 mars 2018

Rocka sockorna!

Vad hände här egentligen? Två månader utan blogginlägg liksom. Jag lever och har hälsan, stickar och håller på att sätta mig in i mitt nya jobb, bland annat.

Idag är det som ni kanske vet internationella Downs syndrom-dagen, som många uppmärksammar genom att  "rocka sockorna", det vill säga ha olika strumpor för att visa att man uppskattar människors olikheter och står upp för allas lika värde. Varför just idag? Jo, den vanligaste varianten av Downs syndrom innebär att man har tre stycken av kromosom 21 (istället för två som de flesta har), därav 21/3.

Själv rockade jag hemstickat, såklart. Och med anledning av dagen vill jag lyfta fram ett fint initiativ från Svenska Downföreningen, som skickar välkomstpaket med hemstickade sockor (olika, förstås!) till nyfödda med Downs syndrom. Vem som helst får bidra med sockor. Jag läste om det här så sent som häromveckan, så ännu har jag inte hunnit sticka några, men jag ska göra det framöver!


4 kommentarer:

  1. Vilket fint initiativ! Kul dessutom att inte behöva sticka 2 likadana 😀 Jag hade bara ett par hela stickade sockor och annars använder jag strumpbyxor 😐 så borde ju införskaffa ett par stickade till iaf till nästa år!

    SvaraRadera
  2. Alltid lär man sig något nytt! Som det där med datumet. Undrade just om du lagt ner bloggen, men till glädje för mig och många fler "återuppstod" den! Fina sockor! Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Katarina! Och glad påsk till dig också!

      Radera
  3. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails