lördag 13 januari 2018

(Förra) årets julklapp.

Ja ja, jag vet att det var ett antal år sedan mössan utsågs till årets julklapp, men för mig, eller snarare för de som får julklappar av mig, var den stickade mössan 2017 års julklapp. Eftersom jag är betydligt bättre på att sticka än vad jag är på att blogga om det jag stickat, samlar jag helt enkelt ihop alla mössorna i ett (långt) samlingsinlägg.



Den första mössan jag stickade under hösten var till Lilla A. Lilou heter mössan och designern heter Caitlin Hunter (hon har även gjort mönstret till Kobuk hat som jag stickade i början av förra året). De enfärgade garnerna är rester av Malabrigo Sock och det ljusa, lite spräckliga garnet är fingering merino från Hedgehog Fibres. Jag tyckte att den färdiga mössan verkade väl stor, framför allt på höjden, till Lilla A, så jag chansade faktiskt och tvättade den i maskin, trots att Hedgehog-garnet inte är superwash. Döm om min förvåning när det rosa Malabrigogarnet (som alltså ÄR superwash) krympte ganska ordentligt, medan det mörka (som har en svårbestämbar nyans men är typ mörkbrungrönt, tänk sådana sjögräsark som sushibitar kan vara inrullade i) i samma kvalitet och det icke superwashbehandlade garnet förblev ganska opåverkat. Det hade ju kunnat bli årets största stickmiss, men faktum är att storleken blev riktigt bra efter tvätt.


Därefter stickade jag mössan Mix & Shake av Svetlana Volkova. Den är förresten strängt taget inte en julklapp, utan en födelsedagspresent, men min svägerska som fick den fyller år under julhelgen, så den får ändå vara med i det här inlägget. Även här använde jag ett restgarn (faktiskt från sjalen som hon fick på sin förra födelsedag), turkost Schoppelwolle Wool Finest, tillsammans med ett annat garn från Hedgehog Fibres. Tycker att den blev riktigt snygg med den melerade effekten och den tvåfärgade flätan. Jag har lyckats hetsa två av stickvännerna på stickcafét till att göra samma mössa och frågan är om jag inte behöver en själv också?


När Lilla A skulle få en mössa ville jag förstås göra en till Frallan också. Det blev en Signal Hat av Anna Maltz i regnbågsgarner från Manduzana. Hade riktigt roligt när jag skulle placera färgerna i förhållande till varandra och ritade flera skisser av mössan som jag färgsatte på olika vis. Till slut blev det ändå en liten ändring jämfört med den variant jag valde.


Den här mössan har jag faktiskt stickat en gång tidigare, till mig själv, men den har jag nog fortfarande inte bloggat om fast det var snart ett år sedan. (Ja, ni hör ju varför jag satsade på ett samlingsinlägg den här gången....)



Sist men inte minst stickade jag Strukturert lue av Wenche Roald till min pappa. Garnet är Pickles Pure Wool, rester från byxorna. Det här mönstret är ganska nytt och det fanns inga projekt på Ravelry utöver originalmössan. Jag upptäckte ett fel i diagrammet, mailade designern via Ravelry. Bara någon timme senare fick jag svar och innan dagen var slut var mönstret rättat och en uppdatering utskickad - snabbt jobbat av designern!

Det var alla mössorna det. Vilken är din favorit?

1 kommentar:

  1. Min favorit är nog Strukturert Lue, fin stjärna när man ser den uppifrån. Roligt namn förresten.
    Tänk att du hann sticka så många julklappar och ha dem färdiga i tid. Själv fick jag sticka klart mina döttrars vantar efter jul (de fick var sin i julklapp!). God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails