söndag 21 maj 2017

Fyra plagg till en fyraåring.

Som jag nämnde häromdagen, fyllde min brorson Frallan år nyligen. Som vanligt blev det ett mjukt paket från faster. Fyra plagg sydde jag dagarna före firandet. Lite sommarkläder var önskemålet/behovet, så det fick bli kortärmat och kortbent för hela slanten.



Utifrån samma mönster som jag brukar använda till tröjor åt Frallan (Ottobre 301) sydde jag två t-shirts, en med diverse maskiner och en med regnbågar. Färgmatchad mudd i halsringning och ärmkant, inga konstigheter.


Av en stänkmönstrad trikå som jag köpte på Syfestivalen i höstas blev det ett par shorts. Här utgick jag från tajtsmönstret från Sy barnens första garderob, som jag också använt till Frallan tidigare och breddade det några centimeter. Ver inte varför de ser så sneda ut på bild, men jag tror faktiskt att byxbenen är lika långa i verkligheten i alla fall.


Skjortan Prepster Pullover såg jag hos Clara för några månader sedan, då hon sytt den som skjortklänning till sin dotter. Ett par dagar därefter hittade jag det randiga tyget i fina mjuka färger på loppis. Det passar så bra till en skjorta av den här modellen, tycker jag. Det var första gången jag sydde en skjorta med krage och knappslå. Kul att prova på och jag tycker att den blev väldigt fin! Hade jag haft lite mer tid hade jag nog gjort den med trekvartsärm och knäpptamp som Clara gjort, men det får väl bli en annan gång. Jag gjorde en liten anpassning vid halsen, eftersom halshålet var relativt litet och kragen rätt hög kändes det som att det bara skulle bli trångt och obehagligt i halsen (något som jag själv inte gillar på kläder). Jag klippte helt sonika ur en knapp centimeter runt om halsöppningen och kortade av kragen någon centimeter. Nu har jag visserligen inte sett skjortan på Frallan ännu, men jag tror i alla fall inte att halshålet blev för stort.

Förra året när Frallan öppnade sitt paket med födelsedagskläder började han gråta av besvikelse över att det inte var någon bil i paketet, men i år blev han faktiskt glad direkt. Bäst gillade han, inte oväntat, tröjan med "stora maskiner" på.

5 kommentarer:

  1. Lyllos Frallan!!!! Den första tröjan hade jag sannerligen inte tackat nej till!

    SvaraRadera
  2. Finfina grejor! Jag gillar framför allt skjortan, det är härligt när små gossar vill ha skjorta (mina gjorde en paus från tvåårsåldern till avslutningsbalen i nian...).

    SvaraRadera
  3. Shortsen skulle jag själv gärna sätta på mig :) I annan storlek alltså! Härligt tyg och fina presenter.

    SvaraRadera
  4. Jädrans fina plagg!! Och den där skjortan alltså.. med perfekt val av knappar därtill.. älskar den!!!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails