måndag 24 november 2014

Klappinspiration.

Idag är det en månad kvar till julafton och faktum är att några julklappar redan är fixade! Känns skönt. Jag satsar som vanligt på en del egengjort eftersom jag gärna undviker julhandeln. Hatar att trängas med folk och får lite ångest av konsumtionshysterin. Men med det sagt så tycker jag ju samtidigt att det är roligt att ge bort julklappar och inte minst att packa in dem fint. Liksom Petra har jag surfat lite på Pinterest efter inspiration - se hennes fina inspirationsinlägg här.

Det finns ju oceaner av julklappspapper att köpa, men även om man vill återbruka är möjligheterna oändliga. Tidningspapper, kartor, notpapper, boksidor - eller som här; mönsterpapper. Eller gör som jag gjorde ifjol och vik presentpåsar av gamla jullöpare och -bonader i papper.

Bildkälla

Inte så typiskt juligt kanske, men vilket barn (eller vuxen för den delen) skulle inte bli själaglad åt ett så här fint paket? Isbjörnar känns ju i alla fall lite vintrigt, och de andra djuren kan väl förses med en tomteluva om det kniper.

Bildkälla 1, 2

Sedan får vi naturligtvis inte glömma washitejpen. Själv har jag samlat på mig ohemula mängder, så det här är definitivt bilder jag själv borde ta intryck av inför julklappsinpackningen.

Bildkälla 1, 2, 3

Och på tal om Japan - varför inte slå in julklapparna i tyg på japanskt vis? Furoshiki kallas det och det finns många varianter av inslagningar - här hittar du några. Använd en fin stuvbit eller köp på dig vackra kökshanddukar eller snygga sjaletter på loppis, så kan inslagningen bli ett komplement till själva presenten!

Bildkälla

Eller så tar du fram symaskinen och gör sådana här snygga insydda paket! Får mig att associera till en kille som jag handlade av på hantverksmarknaden i Tel Aviv förra året (Har jag bloggat om honom förresten? Annars måste jag göra det!) som förpackade sina varor just så - genom att sy in dem i brunt papper.

Bildkälla

När symaskinen ändå är framme, kan man ju slänga ihop sådana här små tags att sätta på paketen. Några raksömmar bara, så är det klart!

Bildkälla

På tal om tags, så finns det ju en uppsjö sådana att ladda ner och skriva ut. De finaste jag hittat är nog de här fåglarna...


Bildkälla

 ... men de stickade tröjorna, som du laddar ner här, är också söta. Fantastiskt att folk delar med sig så generöst av sina alster!

Bildkälla

2 kommentarer:

  1. Aah de sydda paketen! Hur bra som helst för mjuka klappar!

    SvaraRadera
  2. Älskar isbjörnspaketen, har själv slagit in en flaska i en pingvin en gång i tiden... :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails