tisdag 11 maj 2010

Korgflätning.

Lördagens slöjdklubbsaktivitet var korgflätning. Barnen var över förväntan självständiga och flätade jättefina korgar. Fördelen med det var att även ledarna hann göra lite korgar. :) Här är min:

Botten är en bräda, utsågad i rund form och med borrade hål. Ståndarna är rentäljda pinnar i torrt virke och flätningen består av färskt virke. Vi har använt videsly till både ståndare och "inslag".
Det var jätteroligt att fläta och gick snabbare än jag trott. Korgen är kanske 20 cm hög varav flätningen utgör ungefär 15 cm. Tanken är att det ska tillkomma nån typ av dekoration högst upp på pinnarna också, men så långt hann jag inte i lördags. Återkommer om det.

6 kommentarer:

  1. Nämen vad fin! Snyggt att den är så symmetrisk.

    Kul att du är slöjdklubbsledare! Då vet jag vart jag kan vända mig för tips :) Jag blev helt begeistrad, men ännu är det ju en bit kvar på utbildningen.

    SvaraRadera
  2. Grymt fin! Vill också ha en sån :)

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara hålla med de andra. Den är jättefin!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket allihop!
    Elin: Ja, vi kanske kan utbyta idéer till slöjdklubbarna vad det lider. Jag blev också erbjuden att gå utbildningen, fast i mellansverge där jag håller till, fast jag avböjde eftersom jag inte har orken till det just nu. Men det är säkert jätteinspirerande och roligt! Tack för taggen, ska fundera ut spännande saker att berätta om mig själv. :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails