onsdag 16 augusti 2017

Restfest.

Den som följt bloggen ett tag kanske minns att jag, för ett par år sedan, trädde ihop en massa gamla garnsnuttar till nya nystan och stickade sockor av dem.
Att sammanfoga garnerna med hjälp av russian join tar sin tid och är inte speciellt stimulerande, men desto roligare är det att sticka av det "nya" garnet och se ränderna växa fram, av färger som man hunnit glömma att de gömmer sig inne i nystanet. Dessutom slipper man ju fästa trådar när sockorna är klara!
Under våren tog jag mig åter an mina garnfalaflar (som jag brukar kalla de där små fjantnystanen) och förvandlade dem till två nya restnystan. Den här gången var jag lite mer noga med att mäta och matcha, inte för att det är så noga att sockorna blir lika, utan mer för att jag ville se om det gick att få dem lika. Det gjorde det!


Själva sockorna är stickade från tån och upp. 64 maskor på stickor 2,5, vilket brukar bli lagom på mina fötter. Tån, hälen och resåren stickade jag i enfärgat gult Arwetta sockgarn. Mycket nöjd med resultatet! Sköna att ha på sig och man blir på gott humör av att se dem.



6 kommentarer:

  1. Riktiga gladsockor! Väl värda besväret :)

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Hoppas jag kommer ihåg tipset om Russian join för det var ju kanoners.

    SvaraRadera
  3. Jättefina :) jag har stickat ett par byxor till mitt barn av alla mina rester och det var superkul! Måste sticka massor nu så jag får nya små nystan :D

    SvaraRadera
  4. Vilka häftiga sockor! Kul att du lyckades få dem så lika :)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Följer din blogg med mycket nöje! Jag blir inspirerad och imponerad av dina otaliga alster. Har också testat ryska sättet att skarva garn. Tycker att det är tidsödande och pilligt! Är inte lika händig som tidigare, så jag har återgått till mitt gamla sätt att skarva:Har jag samma garn lägger jag garnerna omlott (jämsides) och stickar dubbelt i några maskor. Har jag två olika garner som börjar och slutar på samma gång, tar jag garnerna om varandra, som om man gör fingerkrok (med garnet)och stickar några maskor dubbelt i varje färg. Du kanske gör så här också ibland. (Tänkte bara tipsa.) Blev också nyfiken på varför du bojkottar Drops. Kan du inte berätta vad du råkat ut för i kontakten med dem.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails