torsdag 28 juli 2016

Så mycket Danmark, så lite tid.

Efter att ha tittat på den danska tv-serien Badhotellet, fick jag för mig att jag måste åka till norra Jylland, där serien utspelar sig. Sedermera har jag dock läst mig till att den till största delen är inspelad i en studio på Sjælland, så mycket för den reseinspirationen....
Hur som helst lyckades jag få en kompis att också gå igång på tanken om en danmarksresa. Våra semestrar överlappade dock inte varandra särskilt mycket, så vi kunde bara vara borta fyra dagar, varav nästan två gick åt till att resa, så en kväll och två hela dagar på plats i Danmark (företrädesvis i Skagen) hade vi till vårt förfogande. Hur mycket hinner man då uppleva? Jo, men en hel del faktiskt!
Vi har vandrat åtskilliga kilometer i sand, cyklat ännu fler och kört bil på stranden (för att inte tala om det här med att köra ombord bilen på en färja, som vi hade lite svårt att förstå hur vi kunde tillåtas göra utan att det var några vuxna med!). Vi har badat två gånger och doppat fötterna mest hela tiden. Vi har ätit smørrebrød under ett parasoll, räkor på balkongen, panini vid en väderkvarn, chips i bilen och kvällmacka i sängarna. Vi har upplevt det omtalade ljuset och tavlorna som det inpirerade skagenmålarna till för hundra år sedan. Vi har plockat mängder av sten och fått sand överallt. Vi har sett en röd måne stiga över Kattegat och en ännu rödare sol gå ner över Vesterhavet. Vi har varit uppe i ett vattentorn och en fyr. Vi har pratat massor av låtsasdanska och sjungit med till sista-tryckaren-på-högstadiediscot-låtar på bilradion. Vi har kort sagt haft det jäkligt bra!
Jag har såklart fotat hur mycket som helst, men för att ni inte ska bli helt trötta i ögonen har jag bakat ihop fotona till lite kollage. Det kanske kommer ännu fler bilder en annan dag, om andan faller på, annars finns det på instagram (@tygochotyg heter jag där också).


Som sagt, att gå i sand var något av ett tema för resan. Bilderna ovan är från (1) Gamla Skagen, (2) Sönderstrand i Skagen, (3) Rubjerg Knude och (4) Råbjerg Mile.


Fyren vid Rubjerg Knude, där bilderna ovan är tagna, var verkligen en häftig plats. Fyren är belägen mellan Lønstrup och Løkken på västra Nordjylland, och precis intill den stupar sanddynerna brant ner mot havsstranden. Man räknar med att också själva fyren kommer att störta ner i havet inom några år, så den som vill uppleva den har inte all tid i världen. Jag är rätt höjdrädd och att klättra uppför fyrens spiraltrappor av perforerad plåt var det läskigaste jag gjort på länge, men den fantastiska utsikten över kusten och det för dagen solglittrande Vesterhavet var faktiskt värd nära döden-upplevelsen.


Fler bilder från Skagen, närmare bestämt Sønderstrand (1 och 4) och Grenen (2 och 3). Vi hade lyckats pricka in årets mest turistrika vecka i Skagen, med, enligt damerna som vi hyrde rum av, omkring 50 000 turister/dag och det märktes framför allt vid Grenen, men så finns det ju inte heller så många platser på jorden där man kan stå med ett ben i vardera havet.


Och så ytterligare några bilder från Skagen, där vi gick runt och stönade och väste mest hela tiden över hur vackert det var och fotade över folks staket som ena andra knäppisar. Den sista bilden är tagen från Skagens vattentorn och där ser man huset vi bodde i, längs vänsterkanten i mitten av bilden.

4 kommentarer:

  1. Vad kul att se! Jag var också i Skagen (förra helgen) men vi åkte ut till Grenen vid 9.30 på förmiddagen och då var det rätt lugnt där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad lustigt, då var vi där samtidigt (om du menar helgen för en vecka sedan). :)

      Radera
  2. Så fina bilder! Danmark är fint! Jag har också varit i fyren men mindes inte namnet. Tack för påminnelsen. Verkar som att ni hann med massor på er resa! Dessa småminipauser i vardagen är ibland värt mest eftersom förväntningarna är små på bara ett par dagar. Tycker själv detta är de bästa semestrarna. Små men naggande goda.

    SvaraRadera
  3. Verkligen fina bilder! Man har alltid fått höra att Skagen ska vara så vackert men jag har tyvärr aldrig varit där.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails